Tema: Identifikations-tyveri via internettet kan trække store overskrifte i medierne, men faktisk begås kun en tiendedel af tyverierne digitalt, skriver analysefirmaet Javelin Strategy & Research i en rapport.
Firmaet konkluderer, at medierne blæser risikoen for digitalt tyveri op og, at den megen omtale af emnet er helt ude af proportion med virkeligheden.
Kollegaer og venner stjæler
Rapporten siger, at tyverier af personlige oplysninger er et stort problem.
Men hele 90 procent af de identifikations-tyverier, som begås i USA, foregår dog på den gode gammeldags metode, eksempelvis ved tyveri af bankudskrifter. Derfor er mediedækningen misvisende.
- Det er en næsten ubetydelig del af disse tyverier, der foregår via nettet. Men det er altid internettet, der får de største overskrifter.
- I virkelighedens verden udføres tyverierne af folk i nærmiljøet, eksempelvis venner og kollegaer, siger James Van Dyke, Javelin Strategy & Research til Computerworld i USA.
Nordea: Problemet er meget lille
Analysen er baseret på en undersøgelse, der er gennemført blandt 5000 personer i USA.
Van Dyke anslår, at tyverierne alene i USA beløb sig til 331 millioner kroner i det seneste år.
Han konkluderer samtidig, at internettets andel begrænser sig til cirka 30 millioner.
Rapportens konklusion falder godt i tråd med Nordeas erfaringer på området.
Banken oplyser, at kriminalitet, baseret på informationer, der er stjålet via nettet er ikke eksisterende i Danmark.
Kortmisbrug, hvor oplysningerne er stjålet på traditionel vis, forekommer derimod jævnligt.
Banken har dog haft problemer med phishing i Sverige, hvor tre personer i september blev anholdt for at have lænset banken for en million svenske kroner.
Elektronisk identifikationstyveri kaldes ofte for phishing.
Reddet på grund af sproget
Repræsentanten for sikkerhedsfirmaet Kaspersky mener ikke, at debatten om onlinetyveri er over-hypet.
- Det er foreløbig et meget lille problem i Danmark, men uden for landets grænser er digitale tyverier et reelt problem, som vi også må forholde os til. Derfor skal phishing også omtales i medierne, siger Thomas Andersen fra sikkerhedsproducenten Kaspersky.
Phishing-siderne kommer ofte fra Østeuropa, der ikke behersker det danske sprog. Samtidig er hit-raten på phishing-sider lav.
Derfor er Danmark med en befolkning på 5 millioner ikke så interessant for de kriminelle, mener han.
- Vi ser, at alle slags digital kriminalitet øger og ikke mindst bliver mere og mere professionel. Grunden til at Danmark ikke for alvor har oplevet problemer er, at landet er lille og sproget er svært. Vores tid skal dog nok komme, vurderer Thomas Andersen.
- Der er dog ingen tvivl om, at vi på et tidspunkt vil tiltrække piraternes bevågenhed og få problemet ind på livet.
Konkurrenten er enig
Denne påstand underbygges af en undersøgelse, der blev offentliggjort for en måned siden af konkurrenten Symantec.
Den viste, at antallet af phishing-sites, der har til formål at lokke oplysninger ud af ofrene, er steget til 157.000, hvilket er en stigning på hele 81 procent i forhold til sidste halvår af 2005.
Den viste også, at piraterne, som fisker efter sagesløse forbrugeres kreditkortoplysninger eller bankinformationer er blevet meget dygtigere og mere målrettede i deres angreb.