IBM vil øge sin indsats i virtuelle verdner, skriver itnews.com.au.
Derfor skyder firmaet omkring 60 millioner kroner ind i markedsføringen i verdner som Second Life, hvor IBM allerede ejer en ø.
I forbindelse med satsningen er det allerede nu planlagt, at IBM-direktør Sam Palmisano i næste uge vil gå ind i Second Life og afholde en diskussion for it-analytikere og pressefolk.
Tredimensionelle planer
Formålet er dog ikke begrænset til markedsføring, men firmaet anser generelt virtuelle verdener som store potentielle markeder.
- Ligesom AOL og andre store internetservices var hurtigt inde på det daværende underudviklede World Wide Web, så er Second Life og andre virtuelle verdner samt multiplayer-spillemiljøer forgængere til det tredimensionelle internet, udtaler en talsmand fra IBM.
IBM vil ultimativt gerne selv skabe tredimensionelle forretningsmiljøer, hvor firmaet forestiller sig, at for eksempel doktorer fra hele verden kan mødes og diskutere kritiske epidemier.
IBM samarbejder med Computerworld
I Second Life findes der allerede store firmaer som Reuter’s og Amazon. Også flere popstjerner har også givet digitale koncerter i den virtuelle verden, der nu har over én million brugere.
IBM Danmark vil også snart flytte derind.
I et samarbejde med udviklingshuset Innovation Lab og Computerworld er planen at danne et fælles eksperimentarium – House of Horizons – for kommunikation, samarbejde og innovation.
Dermed bliver de tre firmaer nogle af de første danske virksomheder i Second Life.