Ip-telefonien omsider på vej ud af kravlegården

Den gode nyhed er, at ip-telefoni ikke er så skidt som sit rygte. Den dårlige, at det heller ikke er så billigt. For virksomheder er der dog store fordele på længere sigt - især hvis det mobile kan integreres.

ComputerViews: Det er lidt med ip-telefoni, som det er med vejret.

Selv om alle har en mening om det, er der langt mellem de originale betragtninger over emnet.

Ip-telefonien har som massefænomen kun knap et par år på bagen, men den har allerede skabt sine helt egne legender.

Hvem har ikke prøvet at Skype med et ekko og en susen, der får det til at lyde som om samtalepartneren befinder sig midt i en infernalsk sandstorm i Gobi-ørkenen, selv om han i virkeligheden bare sidder på en villavej i Brønshøj?

Billigt og halvdårligt

Den type oplevelser har i brede kredse været med til at cementere opfattelsen af ip-telefonien som noget, der er dejlig billigt og i allerbedste fald halvdårligt.

Det er dog langt fra hele historien, selv om det utvivlsomt er billigere at ringe med Skype end med TDC, og selv om internationale undersøgelser viser, at kvaliteten af ip-linjer generelt er for nedadgående.

Billigt kan som bekendt købes for dyrt – en sandhed en del virksomheder, der har satset på ip-telefoni udelukkende ud fra et besparelsessynspunkt kan skrive under på.

Det kræver nemlig betragtelige investeringer, at lancere en ip-platform. Og det er ikke gjort med det – for platformen skal herefter løbende tilpasses og opdateres.

Det tager adskillige år

På længere sigt kan besparelser på opkaldstakster og vedligeholdelse formentlig tjene investeringen hjem, men meget afhænger af, hvilken omkostningsstruktur organisationen har - og selv i bedste fald taler vi altså om en tidshorisont på adskillige år.

Men hvor opfattelsen af besparelserne generelt har været for rosenrød, så er sortsynet på kvalitetssiden også lovlig ensidigt.

Et stigende antal firmaer og organisationer har implementeret succesfulde ip-løsninger, der både giver mulighed for integration med andre systemer og processer i virksomheden, og som samtidig opstiller stringente krav for Quality of Service på forbindelserne.

At ip-telefonien trods de mange børnesygdomme er kommet ud af kravlegården, kan man overtyde sig om ved at kigge på det støt voksende antal organisationer, som hopper på ip-vognen.

Ifølge tal fra IDC kan hver anden nordisk virksomhed forventes at have taget ip-vejen om bare to år.

Næste store udfordring for ip-teknologien bliver at skabe en effektiv integration med den mobile telefoni.

Der er allerede masser af leverandører, der står på spring med løsninger på området, men man skal nok forberede sig på en hel del skratten på linjen de kommende år, før vi måske når frem til en tilfredsstillende integration af det faste og det mobile på en ip-platform.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere