Med oprettelsen af et egentligt Center for Serviceorienteret Infrastruktur investerer IT- og Telestyrelsen nu
yderligere i etableringen af en offentlig digital infrastruktur.
En fælles digital infrastruktur skal gøre det nemt at udveksle informationer mellem de offentlige it-systemer.
- Vi står på mange måder på samme sted, som da vi begyndte at rulle kobber til telefonlinier ud i Danmark. En opgave som IT- og Telestyrelsen har sine rødder i, og som vi løbende har varetaget reguleringen af, siger Christian Lanng, områdeleder i Center for Serviceorienteret Infrastruktur.
Han peger på, at forskellen er, at infrastrukturen nu ikke længere alene handler om udbredelse og båndbredde, men om åbne standarder og forretningsprocesser.
Over en tre-årig periode vil syv-ni medarbejdere i det nyetablerede center arbejde på at udbygge den digitale infrastruktur.
Indil videre har centeret et budget på cirka 30 millioner kroner for de næste tre år.
Formentlig SOA-baseret
Centerets medarbejdere skal bygge videre på det arbejde IT- og Telestyrelsen allerede er igang med.
Eksempelvis vil der blive taget udgangspunkt i den digitale infrastruktur for udveksling af forretningsdokumenter,
den såkaldte OIO Service Infrastruktur, som er ved at blive etableret.
OIOSI, der er SOA-baseret, kan dermed blive fundamentet for dataudveksling mellem offentlige it-systemer.
Centeret skal dog også undersøge om andre teknologier, eksempelvis en mere centraliseret løsning som en Enterprise Service Bus, kan anvendes som fællesoffentlig infrastruktur.
Ifølge Mikkel Hippe Brun, konsulent i Center for Serviceorienteret Infrastruktur, vil infrastrukturen komme en række offentlige it-projekter til gode.
Eksempelvis nævner han den Elektroniske Tinglysning,
som efter planen skal være klar 26. marts 2008.
- Kravspecifikationen til Elektronisk Tinglysning fylder hundredvis af sider. En væsentlig andel af specifikationen vedrører infrastuktur og kunne have været skåret væk, hvis der havde været en fællesoffentlig infrastruktur til udveksling af information, siger Mikkel Hippe Brun
Økonomisk gulerod - ingen stok
Center for Serviceorienteret Infrastruktur kan blot anbefale den kommende fællesoffentlige infrastruktur til de forskellige offentlige it-projekter.
Hvorvidt projekterne rent faktisk vil benytte centerets tilbud er op til de enkelte projekter.
- Vi vil give dem et så godt tilbud, at de ikke kan sige nej, forsikrer Mikkel Hippe Bruun.