Teleindustrien vil hæve serviceniveau efter kritik

Teleindustrien erkender, at serviceniveauet kan hæves hos landets mobilselskaber. Men samtidigt kritiserer industriens branchedirektør, Ib Tolstrup, Forbrugerstyrelsen samt IT- og Telestyrelsen for at kritisere på et løst grundlag.

Direktør for brancheorganisationen Telekommunikationsindstrien i Danmark, Ib Tolstrup, ser positivt på Forbrugerstyrelsens og IT- og Telestyrelsens nye test af de danske mobilselskabers informationsniveau.

- Der er mange fakta omkring ventetider og hjemmesidekritik, som vi kan bruge positivt til at forbedre vores forretning. Men der er også en masse vilkårlige målinger, som vi ikke kan forholde os til, siger han.

Til sidstnævnte peger han blandt andet på karaktergivningen, som han anser som fuldstændig tilfældig, hvor værdierne ikke er baseret på fortilfælde eller udenlandske undersøgelser.

- Jeg er ikke skuffet over pointgivningen, for den giver ikke så meget mening. Og generelt er der intet frygtindgydende ved resultaterne, selv om enkelte selskaber skiller sig fuldstændig ud med svartider på en time, siger han.

Med en halvering af klager over mobilselskaberne i de seneste år, peger Ib Tolstrup dog på, at informationsniveauet i selskaberne allerede er blevet væsentligt bedre.

- Man skal jo som forbruger have forståelse for, at man skal forvente længere ventetider, hvis man ringer i frokostpausen, hvor alle andre også ringer. Sådan er det jo, forklarer han.

Service er et vigtigt konkurrenceparameter

Ib Tolstrup påpeger, at mange mobilkunder gerne ser den laveste pris sammenkædet med den bedste kvalitet.

Og det er svært at overholde for udbyderne i praksis.

- I Danmark har vi nogle af verdens laveste mobilpriser. Så på det punkt har kunderne ikke meget at efterspørge, men kvaliteten af vores informationer kan godt blive bedre. Det er jo en totaloplevelse, der får den enkelte kunde til at vælge et specifikt selskab, siger han.

Forudbetalt telefoni er ikke ringe

Ib Tolstrup forklarer, at selskaberne allerede konkurrerer på services. Og betalingen er et de mest konkurrenceprægede områder.

Derfor var det en dårlig nyhed for ham, at teleselskaberne i testen blev klandret over en bred kam for, at informationen om priser og saldoer var for dårlig.

- Vi kan kun konstatere, at de selskaber, der tilbyder forudbetaling klarer sig godt. Det vil mange kunder nemlig se som et fint serviceniveau, da de aldrig behøver at ringe, forklarer han.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere