Teleindustrien vil hæve serviceniveau efter kritik

Teleindustrien erkender, at serviceniveauet kan hæves hos landets mobilselskaber. Men samtidigt kritiserer industriens branchedirektør, Ib Tolstrup, Forbrugerstyrelsen samt IT- og Telestyrelsen for at kritisere på et løst grundlag.

Direktør for brancheorganisationen Telekommunikationsindstrien i Danmark, Ib Tolstrup, ser positivt på Forbrugerstyrelsens og IT- og Telestyrelsens nye test af de danske mobilselskabers informationsniveau.

- Der er mange fakta omkring ventetider og hjemmesidekritik, som vi kan bruge positivt til at forbedre vores forretning. Men der er også en masse vilkårlige målinger, som vi ikke kan forholde os til, siger han.

Til sidstnævnte peger han blandt andet på karaktergivningen, som han anser som fuldstændig tilfældig, hvor værdierne ikke er baseret på fortilfælde eller udenlandske undersøgelser.

- Jeg er ikke skuffet over pointgivningen, for den giver ikke så meget mening. Og generelt er der intet frygtindgydende ved resultaterne, selv om enkelte selskaber skiller sig fuldstændig ud med svartider på en time, siger han.

Med en halvering af klager over mobilselskaberne i de seneste år, peger Ib Tolstrup dog på, at informationsniveauet i selskaberne allerede er blevet væsentligt bedre.

- Man skal jo som forbruger have forståelse for, at man skal forvente længere ventetider, hvis man ringer i frokostpausen, hvor alle andre også ringer. Sådan er det jo, forklarer han.

Service er et vigtigt konkurrenceparameter

Ib Tolstrup påpeger, at mange mobilkunder gerne ser den laveste pris sammenkædet med den bedste kvalitet.

Og det er svært at overholde for udbyderne i praksis.

- I Danmark har vi nogle af verdens laveste mobilpriser. Så på det punkt har kunderne ikke meget at efterspørge, men kvaliteten af vores informationer kan godt blive bedre. Det er jo en totaloplevelse, der får den enkelte kunde til at vælge et specifikt selskab, siger han.

Forudbetalt telefoni er ikke ringe

Ib Tolstrup forklarer, at selskaberne allerede konkurrerer på services. Og betalingen er et de mest konkurrenceprægede områder.

Derfor var det en dårlig nyhed for ham, at teleselskaberne i testen blev klandret over en bred kam for, at informationen om priser og saldoer var for dårlig.

- Vi kan kun konstatere, at de selskaber, der tilbyder forudbetaling klarer sig godt. Det vil mange kunder nemlig se som et fint serviceniveau, da de aldrig behøver at ringe, forklarer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere