Egmont bevæger sig ind på community-markedet

Egmont Serieforlaget barsler med community-løsninger, der skal supplere selskabets mange offline-tilbud til børn og unge. Dermed kommer endnu en stor spiller ind på markedet for communities.

Nordens største mediekoncern Egmont vil have de unges opmærksomhed samlet foran computerskærmen på de produkter, som selskabet i forvejen tilbyder dem.

Derfor er selskabets underafdeling, Egmont Serieforlaget, gået i gang med at udvikle communities til dets mange unge forbrugere.

På community-markedet er der i forvejen store spillere som danske Arto med omkring 539.000 brugere i Danmark og finske Habbo Hotel, som har fire millioner brugere på verdensplan.

Men udviklingschef Per Fisker fra Egmont Serieforlaget pointerer dog, at selskabet ikke satser på store brede målgrupper i kæmpe-communities.

- For os handler det i første omgang ikke om at samle så mange brugere som muligt, men derimod udvikle vores produkter igennem community-tankegangen. Og vi kan bidrage med vores årelange viden omkring børn og unge offline til at udvikle profiler online, der spiller sammen med vores i forvejen kendte produkter, siger Per Fisker.

Egmont Serieforlaget udgiver en lang række tegneserier og magasiner, hvilket blandt andet inkluderer Anders And, Superman og Basserne.

- Vores målgrupper er simpelthen for forskellige til at lave ét stort samlende site. Der er jo stor forskel på en ung pige, der interesserer sig for heste og en ældre teenager, som vil diskutere fodbold, forklarer Per Fisker.

Egmont Serieforlaget forventer, at selskabets første communities vil være at finde online i foråret 2007.

Danmarks Radio vil tilbage i kampen

I det statslige Danmarks Radio ser man lidt anderledes på kampen om teenagernes gunst.

- Vi opruster kraftigt på ungdomsområdet med hensyn til udvidelsen af vores internet- og mobiltilbud i 2007. Og det gælder ikke mindst med hensyn til communities, siger chef på dr.dk, Karen Westman Hertz.

Hun påpeger, at det er lidt for tidligt at tale om en udvidelse af det eksisterende SKUM-community, eller om der kommer et helt nyt site.

Danmarks Radio havde med SKUM førertrøjen for nogle år siden med hensyn til online-mødesteder for børn og teenagere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere