Nordens største mediekoncern Egmont vil have de unges opmærksomhed samlet foran computerskærmen på de produkter, som selskabet i forvejen tilbyder dem.
Derfor er selskabets underafdeling, Egmont Serieforlaget, gået i gang med at udvikle communities til dets mange unge forbrugere.
På community-markedet er der i forvejen store spillere som danske Arto med omkring 539.000 brugere i Danmark og finske Habbo Hotel, som har fire millioner brugere på verdensplan.
Men udviklingschef Per Fisker fra Egmont Serieforlaget pointerer dog, at selskabet ikke satser på store brede målgrupper i kæmpe-communities.
- For os handler det i første omgang ikke om at samle så mange brugere som muligt, men derimod udvikle vores produkter igennem community-tankegangen. Og vi kan bidrage med vores årelange viden omkring børn og unge offline til at udvikle profiler online, der spiller sammen med vores i forvejen kendte produkter, siger Per Fisker.
Egmont Serieforlaget udgiver en lang række tegneserier og magasiner, hvilket blandt andet inkluderer Anders And, Superman og Basserne.
- Vores målgrupper er simpelthen for forskellige til at lave ét stort samlende site. Der er jo stor forskel på en ung pige, der interesserer sig for heste og en ældre teenager, som vil diskutere fodbold, forklarer Per Fisker.
Egmont Serieforlaget forventer, at selskabets første communities vil være at finde online i foråret 2007.
Danmarks Radio vil tilbage i kampen
I det statslige Danmarks Radio ser man lidt anderledes på kampen om teenagernes gunst.
- Vi opruster kraftigt på ungdomsområdet med hensyn til udvidelsen af vores internet- og mobiltilbud i 2007. Og det gælder ikke mindst med hensyn til communities, siger chef på dr.dk, Karen Westman Hertz.
Hun påpeger, at det er lidt for tidligt at tale om en udvidelse af det eksisterende SKUM-community, eller om der kommer et helt nyt site.
Danmarks Radio havde med SKUM førertrøjen for nogle år siden med hensyn til online-mødesteder for børn og teenagere.