En ny måling fra det europæiske markedsføringsorgan EIAA og analysebureauet Synovate viser, at danske internetbrugere i gennemsnit har brugt mere end 9.000 kroner på nethandel i løbet af en periode på seks måneder i fjor.
Det placerer os som den tredje-mest internethandlende nation i Europa.
- Tallet er en understregning af, at danskerne for alvor er ved at tage nethandlen til sig, siger Morten Kamper, der er direktør i foreningen for dansk internethandel (FDIH).
Norge placerer sig øverst på listen med knap 11.000 kroner, og englænderne indtager andenpladsen med 9.400 kroner.
Sverige ligger nummer fire med et forbrug på cirka 8.000 kroner.
Trygge forbrugere
Over halvdelen af danskerne har været på nettet i mere end fem år, og modenhedsperioden har skabt en udbredt tryghed til at handle via mediet.
De første par år bruger man typisk netadgangen til at tjekke mails og søge informationer, men stille og rolig udvides interesseområderne.
- Tendensen er, at når folk først har prøvet at handle via nettet, så bliver de ved, siger Morten Kamper.
- Folk begynder med at handle for småbeløb, eksempelvis taletid til mobilen, men når trygheden indfinder sig, er man ikke bleg for at foretage store handler som rejser, elektronik eller hårde hvidevare, fortæller direktøren i FDIH.
Samlet set er nethandlen i Europa steget med 11 procent det seneste år, skriver EIAA.
Masser af handelsmuligheder
Købelysten kan da også ses på antallet af nye digitale købmænd, der er på hastig fremmarch i Danmark.
På bare to år er antallet af internetbutikker således fordoblet, og alene sidste år åbnede godt 2.200 nye digitale købmænd en butik på nettet, viser nye tal fra PBS.
Dermed er antallet af netbutikker steget til mere end 7.700. For fem år siden var der blot 1.700 netbutikker.
- Vores medlemmer giver udtryk for en stigning i den samlede omsætning på mellem 30 og 40 procent de næste år, siger Kamper. Stigningen skyldes, at e-butikkerne bliver bedre og folk mere trygge ved mediet.
Mobilen vokser mest
De produkter, der i følge undersøgelsen har haft den største procentvise stigning, er traditionelle internetvarer som mobiltelefoner og musik.
Der er desuden sket en markant stigning i mere utraditionelle e-handelsvarer som eksempelvis forsikringer og biltilbehør.
De største publikumssucceser er koncertbilletter, billeje og computerspil.