Net-indkøb: 9.000 kroner per dansker

Browseren bliver mere og mere populær som indkøbskurv. Den danske online-shopper købte i gennemsnit for mere end 9.000 kroner i løbet af sidste halvdel af 2006.

En ny måling fra det europæiske markedsføringsorgan EIAA og analysebureauet Synovate viser, at danske internetbrugere i gennemsnit har brugt mere end 9.000 kroner på nethandel i løbet af en periode på seks måneder i fjor.

Det placerer os som den tredje-mest internethandlende nation i Europa.

- Tallet er en understregning af, at danskerne for alvor er ved at tage nethandlen til sig, siger Morten Kamper, der er direktør i foreningen for dansk internethandel (FDIH).

Norge placerer sig øverst på listen med knap 11.000 kroner, og englænderne indtager andenpladsen med 9.400 kroner.

Sverige ligger nummer fire med et forbrug på cirka 8.000 kroner.

Trygge forbrugere

Over halvdelen af danskerne har været på nettet i mere end fem år, og modenhedsperioden har skabt en udbredt tryghed til at handle via mediet.

De første par år bruger man typisk netadgangen til at tjekke mails og søge informationer, men stille og rolig udvides interesseområderne.

- Tendensen er, at når folk først har prøvet at handle via nettet, så bliver de ved, siger Morten Kamper.

- Folk begynder med at handle for småbeløb, eksempelvis taletid til mobilen, men når trygheden indfinder sig, er man ikke bleg for at foretage store handler som rejser, elektronik eller hårde hvidevare, fortæller direktøren i FDIH.

Samlet set er nethandlen i Europa steget med 11 procent det seneste år, skriver EIAA.

Masser af handelsmuligheder

Købelysten kan da også ses på antallet af nye digitale købmænd, der er på hastig fremmarch i Danmark.

På bare to år er antallet af internetbutikker således fordoblet, og alene sidste år åbnede godt 2.200 nye digitale købmænd en butik på nettet, viser nye tal fra PBS.

Dermed er antallet af netbutikker steget til mere end 7.700. For fem år siden var der blot 1.700 netbutikker.

- Vores medlemmer giver udtryk for en stigning i den samlede omsætning på mellem 30 og 40 procent de næste år, siger Kamper. Stigningen skyldes, at e-butikkerne bliver bedre og folk mere trygge ved mediet.

Mobilen vokser mest

De produkter, der i følge undersøgelsen har haft den største procentvise stigning, er traditionelle internetvarer som mobiltelefoner og musik.

Der er desuden sket en markant stigning i mere utraditionelle e-handelsvarer som eksempelvis forsikringer og biltilbehør.

De største publikumssucceser er koncertbilletter, billeje og computerspil.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere