Artikel top billede

Dell bakser med at få redningsplanken på plads

Reportage: Krisen kradser i Dell, men produktionen fortsætter ufortrødent på selskabets store fabrik i Irland. Nyt design, nyt fokus, ny chef og begyndende opbrud i forretningsmodellen kan tilsammen blive en form for redningsplanke.

Limerick, Irland: På plakaten lige inden for hovedindgangen til Dell Computers store fabrik i Limerick i Irland står der "The Soul of Dell", og under teksten sidder hovederne af Michael Dell og hans afløser som topchef for Dell, Kevin Rollins, og smiler bredt.

Plakaten illustrerer meget godt, hvor hurtigt og hvor overraskende sidste uges fyring af Kevin Rollins er kommet for de 3.500 ansatte på fabrikken.

Ingen havde regnet med, at Michael Dells afløser, kontormakker og nære samarbejdspartner skulle ryge fladt ud af vagten på haleben og albuer, og derfor har ingen tænkt på at fjerne plakaten med de to topchefer, hvoraf den ene altså nu har fyret den anden.

- Vi fjerner snart plakaten, lyder det med et grin fra receptionisten om plakaten.

Krisen kradser

Trods grinet er advarselslamperne begyndt at blinke rødt i Dell, der trods 73.000 ansatte og en fortsat betragtelig størrelse kæmper for at komme på ret kurs igen.

Aldrig tidligere har selskabet haft så mange sager på halsen.

De tæller flere utilfredsstillende kvartaler, tilbagekaldelse af 4,2 millioner defekte batterier, formel efterforskning af regnskabssvindel, trusler om tvangs-afnotering af Nasdaq, voldsomt faldende aktiekurs, manglende innovation og et sagsanlæg med beskyldninger om regulær bestikkelse.

Al ravagen er tilsyneladende gået let hen over fabrikken i Irland, hvor Dell samler og monterer samtlige servere og pc'er til EMEA - Europa, Mellemøsten og Afrika.

- Vi ved jo, at virksomheden ikke har nået de høje mål, der er blevet sat, i den seneste tid. Men her koncentrerer vi os bare om at gøre vores arbejde. Vi har jo masser at lave, siger Dave Griffin, senior manager på fabrikken.

Han udtrykker samtidig en vis lettelse over, at Michael Dell er tilbage i chefstolen. Det samme gælder flere andre medarbejdere på fabrikken.

Kevin Rollins har altid haft ry for at være mere hjerne end hjerte, og han har manglet den karisma og joviale lederform, der kendetegner Michael Dell.

Samtidig har det været åbenlyst, at han ikke har været god til at drive forretningen, påpeger en irsk ansat.

Han har prøvet det før

Medarbejderne har desuden tiltro til, at Michael Dell kan genopbygge Dell Computers. Han har jo gjort det før, lyder det.

Dell er med næsten 5.000 ansatte og et væld af underleverandører en af Irlands største arbejdspladser. Fabrikken i Limerick var den første fabrik, som Michael Dell åbnede uden for USA. Det skete i 1990, da han var blot 26 år gammel.

Valget faldt på Irland, fordi landet dengang netop havde sat selskabsskatten ned til det laveste niveau i Europa.

Samtidig havde landet stor arbejdsløshed og en relativt veluddannet befolkning.

De tre ting tilsammen fik mange it-selskabers munde til at løbe i vand, og store selskaber som Intel, Dell, Apple, EMC og Microsoft har i dag omfattende aktiviteter i landet.

Flittigt kopieret

Dells succes siden etableringen i 1984 skyldes ikke mindst selskabets direkte model med salg direkte til kunderne uden om de fordyrende og forsinkende detail-led, der er blevet flittigt kopieret af mindre producenter - blandt andre danske Zepto.

Dell har dog åbnet en fysisk butik i Atlanta i USA for at få en ide om, hvilken vej vinden blæser. Endnu foreligger der ingen resultater fra butikken, hvor der hovedsageligt sælges populære standard-figurationer,

Butikken kan være første tegn på opbrud i Dells direkte salgsmodel - en ting, som analysehuset Gartner forlængst har anbefalet.

Gartner mener nemlig, at Dell fremfor at holde blindt fast i modellen bør satse på de store vækstmarkeder i Indien og Kina med standard-figurationer.

Tony O'Connel, vice president i Dell, holder da også alle muligheder åbne for den fremtidige forretningsmodel, hvor Dell presset af faldende nøgletal forlængst har indledt en evaluering af hele modellen - fra supply chain over produktion til kundeservice og logistik.

- Vores forretningsmodel har vist sig at være meget succesfuld. Spørgsmålet er nu for os, hvordan vi udvikler denne succes. I det scenarie er intet udelukket, og det er noget, der bliver overvejet grundigt i Austin (i USA, hvor Dells hovedkvarter ligger. Red). Kunderne skal have det, som de efterspørger, siger han.

Mere design, mere it-service

En af metoderne mod videre fremdrift er Dells nye strategi-plan, der sigter mod føre selskabet fra at være en prisbillig pc-producent til at blive et fuldmodent it-selskab.

Samtidig forsøger selskabet at rette op på skævvridningen ved blandt andet at sætte mere fokus på det industrielle design og ved at bygge nye fabrikker tættere på kunderne - blandt andet i Polen, hvor en ny fabrik i Lodz inden længe skal levere samtlige pc'er til det østlige Europa inklusive Tyskland og Norden.

Beslutningen om at satse på design skyldes ikke mindst erkendelsen af, at Dell ikke længere kan konkurrere alene på prisen, som det ellers har været tilfældet siden begyndelsen.

Nu handler det mere om at give den "bedste oplevelse til den bedste pris", som det hedder i Dells terminologi.

Det gælder både pc'er, men i høj grad også selskabets aktiviteter rettet mod erhvervslivet, hvor Dell blandt andet driver store callcentre, global kundesupport og meget andet.

Grundlæggende ændringer

Samtidig har selskabet foretaget en række grundlæggende ændringer.

Blandt andet har selskabet droppet en ellers mangeårig soloaftale med Intel og er begyndt at bygge computere med AMD-chips, ligesom der er blevet indgået aftaler med en række øvrige spillere.

Alt dette handler dog ikke om chips, for centralt i Dells nye strategi er også bestræbelserne på at ændre verdens syn på selskabet som en pc-producent.

I stedet vil Dell være et fuldmodent it-selskab med hyldevarer fra hele paletten. For det er her, pengene i høj grad ligger på det vestlige marked.

Dell ser nemlig meget stort potentiale i it-services-markedet, der måske kan virke som en slags redningsplanke for selskabet.

- It-services er et meget stort vækstområde for os. Mange folk ved slet ikke, at vi faktisk allerede nu kan sammenligne vores størrelse med CA på serviceområdet. Vi ser et meget stort potentiale på dette område, lyder det fra senior manager Dave Griffin.

50.000 enheder om dagen

På Dells fabrik bliver der samlet op til 50.000 servere, bærbare og stationære computere om dagen.

Dells succes siden etableringen i 1984 skyldes ikke mindst selskabets direkte model med salg direkte til kunderne uden om de fordyrende og forsinkende detail-led, og denne model har selskabet også forsøgt at implementere på fabrikken,

Det betyder, at der i hver ende af fabrikkens samlebånd holder tætte række af lastbiler med komponenter til de forudbestilte computere.

I den ene ende tages komponenterne ind i fabrikken lidt ad gangen. I den anden ende holder lastbilerne klar til at køre afsted med de færdigt-samlede computere.

Det tager blot seks minutter at samle en bærbar computer, der inklusive test, transport og pakning tager tre timer om at komme hele vejen gennem samlebåndet.

Derfra går turen afsted til kunderne, der de fleste steder i Europa modtager deres nye computer fra fabrikken i Irland senest tre dage efter, at kunden har indtastet ordren via internettet, hvor den registreres på Dells store tripple-spejlede server i et topsikret rum på fabrikken i Limerick.

Inden længe ryger mange af ordrerne til Polen i stedet.

- Når det kommer til stykket er vi jo et logistik-firma. Så derfor betyder det intet, hvor fabrikkerne ligger, siger vice president Tony O'Connel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Produktion 2.0: Drift og sikkerhed når der går IT i OT

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

23. februar 2023 | Læs mere


MS Power Platform

Bliv inspireret til, hvordan du kan gribe mulighederne via Microsofts Power Platform og Power Apps gennem oplæg om og demonstrationer af, hvordan danske virksomheder anvender mulighederne. Eksempelvis ved at visualisere og dele data med Power BI, tilpasse, digitalisere workflows med Power Apps samt automatisere workflows mellem services med Power Automate.

28. februar 2023 | Læs mere


Customer Experience - sådan får du glade og loyale kunder

En dyb og relevant indsigt i dine kunders behov, ageren og navigeren er med til at skabe den bedste kundeoplevelse. Det kræver mange data, og det er afgørende at virksomhederne har det rette setup og viden om dataindsamling og dataanalyse. Deltag på dette semirnår og bliv klogere på de store aktuelle muligheder som data, software og ny innovation skaber inden for customer experience.

01. marts 2023 | Læs mere