Google sælger reklamer til pirater

Et firma, der sælger software til at downloade piratkopier, har frit kunne reklamere på Google. Faktisk har Google selv foreslået selskabet at anvende nøgleord som "bootleg" og "pirated".

Google har solgt reklameplads til to mænd, Brandon Drury og Luke Sample, som reklamerer for en applikation, der er designet til at finde og downloade piratkopierede film, hvilket har gjort gjort en stribe af de store amerikanske film-studier gale i skralden.

Ifølge de to mænd har Google beredvilligt stillet vejledere til rådighed, der har hjulpet dem med reklamekampagnen.

Hjælpen har blandt andet bestået i tilbud om kredit og forslag til nøgleord til at at promovere hjemmesiden. "Bootleg movie download" og "pirated" var nogle af Googles forslag til søgeord.

Google vil forbedre sig

De store filmselskaber, der har klaget over sagen, tæller News, Viacom International, Sony, NBC, Time Warner og Walt Disney.

Google har efter klagen holdt et møde med filmselskaberne og har efterfølgende lovet at fjerne bestemte reklamer, som filmselskaberne er utilfredse med.

Samtidig bedyrer Google, at selskabet vil holde op med at sælge nøgleord, der promoverer piratkopiering.

Google har desuden lovet at holde bedre øje med nøgleordene og at oplære sin salgsafdeling i at undgå salg af den type reklamer

– Vi forbedrer hele tiden vores system, så det kan frasortere reklamer som ikke overholder vores principper, lyder det fra en Google-talsmand

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S