Telia jubler over resultat - analytikere afdæmpede

Teleselskabet Telia hæver armene efter præsentationen af årsregnskabet for 2006. Det går rigtig godt både i Danmark og internationalt, hedder det. Teleanalytikere er betydeligt mere afdæmpede.

Med et årsresultat før skat på 341 millioner kroner for 2006 oplever teleselskabet Telia i Danmark en enorm fremgang. Det oplyser selskabet efter lanceringen af sit årsregnskab tirsdag formiddag.

Resultatet er ekstraordinært godt, når man ser det i forhold til 2005, hvor Telia Danmark havde et negativt resultat på 140 millioner kroner.

Selskabets administrerende direktør, Jesper Brøckner, oplyser, at fremgangen i høj grad skyldes, at fordelene ved købet af Orange er ved at slå igennem for alvor.

Gevinst ved sammenlægning

- Vi er begyndt at kunne mærke synergierne mellem sammenlægningen af Orange og Telia samt sammenlægningen af vores mobil- og fastnetforretning til at materialisere sig, forklarer han som væsentlige årsager til succesen.

Derudover pointerer han, at værdifulde kunder også har været en betydningsfuld faktor i 2006.

- Vi har koncentreret os om at få værdifulde kunder, der bruger vores tjenester noget mere. Det kan man også se på, at vores arpu (gennemsnitlig omsætning per bruger, Red.) er steget, lyder det fra Jesper Brøckner.

Med det gode årsregnskab ser han meget lyst på fremtiden.

- Det har været nødvendigt for os at bruge 2006 på at få de interne processer og systemer til at fungere sammen. Den proces er nu overstået, og jeg er glad for, at vi nu står med en top-trimmet virksomhed, der er klar til fremtidens telemarked, fortæller Jesper Brøckner.

2006 et godt år for Telia Sonera

Samlet set blev 2006 et rigtig godt år for hele den svenske telekoncern TeliaSonera.

Nettosalget steg med 3,9 procent, så det endte på 75,5 milliarder kroner, og nettoindtægterne steg til 16 milliarder kroner.

- Det går generelt rigtig godt for Telia i mange lande. Det skyldes i høj grad en fokusering på værdifulde kunder, som jo også har båret frugt i Danmark, forklarer Jesper Brøckner.

Skeptiske teleanalytikere

Teleanalytiker Robert Jakobsen fra Jyske bank er dog ikke imponeret over de store tal.

- Fastnetdivisionen i Sverige, som er den absolut største enhed, har oplevet et omsætningsfald på 5,5 procent på grund af IP-telefoni, mobiltelefoni og tab af linjer. Og jeg vurderer, at ledelsen i Telia havde sat næsen op efter, at det blev kompenseret i forhold til bredbånds- og mobilmarkedet, siger han.

Robert Jakobsen forklarer, at der i den sammenhæng ikke var vækst på det svenske mobilmarked, hvilket også var skuffende.

- Generelt er det ikke gået så godt for Telia i Norden. Kriseramte Finland og Danmark har dog stabiliseret sig. Men selskabet bliver reddet af aktiviteterne uden for Norden, hvor det især tjener godt i Rusland og Tjekkiet, forklarer han.

Årsregnskabet fra Telia Danmark aftvinger heller ikke respekt hos teleanalytiker John Strand fra Strand Consulting.

- Regnskabet er som forventet. Telia i Danmark har stadig et økonomisk efterslæb efter købet af Orange, som det nok aldrig formår at udjævne på grund af konkurrencen, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere