Connecting People - tom vision eller virkelighed?

ComputerViews fra 3GSM 2007: Det har ikke skortet på flotte visioner på dette års 3GSM-messe i Barcelona. Men hvad er tomme salgstaler, og hvad er realistiske målsætninger?

Artikel top billede

ComputerViews: De fleste kender vel den forårseuforiske følelse, hvor man pludselig går fra at være en vintersplejs til en sommer-supermand, der kan klare hele verden – og lidt til.

Måske er det den følelse, der har ramt den samlede mobilindustri til dette års 3GSM-koneference i Barcelona.

Kombinationen af en industri, der brager frem både teknologisk og økonomisk, og så det lune, spanske vintervejr har i hvert fald løftet messe-stemningen til næsten religiøse højder.

- Vi bringer folk sammen. Vi gør livet lettere. Vi giver forbrugerne det, de har brug for.

Jo, flotte visioner og udmeldinger har man bestemt ikke savnet på 3GSM-konferencen med over 60.000 besøgende.

- We are in the business of connecting people, har Olli-Pekka Kallasvuo, Nokias leder, så flot sagt, og selv om de andre mobilgiganter bruger et andet ordvalg, dækker Nokias populære slogan nok meget godt industriens målsætning anno 2007.

Bag om salgstalerne

Men hvad ligger der egentlig bag de lovende ord fra de jakkesætsklædte, glatbarberede, slipsebundne og visitkortsuddelende mobiltopchefer?

Faktisk er der godt nydt her fra Barcelona.

Det indtryk, der står tilbage, efterhånden som de sidste visitkort bliver delt ud, standene revet ned, og mobilindustrien atter flyver hver til sit, er, at der er rigtig mange initiativer, der måske rent faktisk kan gøre livet lidt lettere.

For eksempel mener Rob Conway, direktør i brancheorganisationen GSM Association, at mobil-telefonens simkort er nøglen til fremtidens betalingsmiddel.

Handel og pengeoverførsler over mobiltelefonen bliver fremtiden, mener han – og det vil kunne betyde fremskridt for tredje verdenslande, hvor borgerne ikke er i nærheden af et pengeinstitut eller almindeligt internet.

Samtidig invaderes mobiltelefonerne nu af sociale tjenester, der gør det lettere at dele oplevelser med venner og familie – også selv om man har et verdenshav imellem sig.

Brugerne i centrum

Det mest opløftende ved 3GSM 2007 er dog ikke så meget de konkrete tiltag, som industrien arbejder med – men mere måden, som det sker på.

Hvor man tidligere har kunnet opleve, at mobilindustrien lancerede nye produkter, inden de rent faktisk var klar til det, så tegnes der i år et billede af en industri, der i langt højere grad ønsker at lytte til de mennesker, som trods alt spytter alle pengene i kassen – forbrugerne.

Tidligere har industrien forsøgt at lancere 3G-telefonien, inden både terminaler og netværk var på plads. Forbrugerne kunne vel nok leve med et par småfejl, for mulighederne med 3G var jo enorme, lød holdningen.

Nu skal brugerne i centrum

MMS er et ord, som de fleste kender, men som de færreste bruger. Hvorfor? Fordi industrien ikke i rette tid formåede at gøre opsætningen let nok.

I år har det helt store emne heldigvis været, at brugerne skal i centrum.

Priserne på mobiltelefoni og de dertil hørende tjenester er ved at være nede på et niveau, hvor de fleste kan være med.

Kvaliteten af telefonerne bliver bedre – og det samme gør de tjenester, man kan bruge dem til.

Og det er vel trods alt det, der kan gøre flotte salgstaler om en bedre og lettere verden til andet og mere end forårseuforiske visioner i Barcelona.

Eller som Sanjiv Ahuja, administrerende direktør i Orange, sagde tidligere på ugen.

- Kunderne vil bestemme vores succes. Sådan har det altid været, og sådan vil det også være i fremtiden.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S