Leder: Memo til direktionen

Computerworld mener: Det gode website bliver omdrejningspunktet for fremtidens handel og kommunikation. Virksomhedens direktion skal forstå internettets forretnings­potentiale og være villig til at satse på at udvikle websitet efter digitaliseringens succeskriterier.

Computerworld mener: Hvad enten ambitionen er mere salg, bedre image eller stærkere relationer, betyder internettet som kanal og platform stadig mere for, hvordan det enkelte menneske opfatter en virksomhed eller en organisation.

Den realitet har en svag forankring i danske direktioner.

Mange ledere uddelegerede i 1999 opgaven at skabe et flot visitkort på nettet, og siden har de ikke bekymret sig meget mere om dén sag.

Det er dumdristigt og skødesløst, for virkeligheden forandrer sig: Hvad der var rigtigt i de tidlige dage på nettet, kan i dag være forkert.

Webchamp 2007

Konkurrencen Webchamp 2007 er en opvisning i best practice på nettet i Danmark i dag. De fem vindere – Telmore, Netdoktor, Interflora, Den Blå Avis og mitKBH.dk – er destilleret ud fra mere end 2.200 nominerede danske websites og repræsenterer eliten på det danske net.

De er slet og ret bedst til at skabe den gode weboplevelse – til advarsel og inspiration for kolleger, konkurrenter og resten af det danske erhvervsliv.

Eliten kan først og fremmest lære os at tage kunderne og brugerne alvorligt – på deres egne præmisser. De bedste bruger ikke internettet som en øde selvbetjeningsreception, der holder tidskrævende kunder på afstand.

De ser ikke hjemmesiden som en smart front for lagersalg til discount­priser. De bedste bruger nettet til at møde kunderne – i øjenhøjde.

Charlotte Munk Thalund fra Telmore – årets webchamp – har for eksempel gjort det muligt for kunderne at chatte med medarbejderne i kundeservice, så de slipper for at vente på måske at få svar fra anonym mailadresse.

Telmores løsning handler ikke om rationalisering. Den handler om nære relationer. Og netop dét – at dyrke den tætte kontakt til den enkelte kunde – er en nøgle til succes for danske virksomheder på nettet.

Der skal mere til

Ifølge analyseinstituttet Userneeds’ brugerundersøgelser er det i dag ikke nok at gøre det let for kunderne at finde ydelserne, præsentere dem attraktivt eller gøre det let at købe dem på nettet (hvilket mange danske virksomheder og organisationer i øvrigt stadig har mere end svært ved).

Dagens kunder er mere oplyste end nogensinde og ofte eksperter i det, de køber.

Med andre ord bliver det stadig sværere at sælge på nettet. Nu handler det om at overbevise, og at overbevise kræver en dialog og relation.

Det gode website er i dag et mødested for ligemænd. De, der forstår det, får succes. Derfor skal de danske websites:

- Være imødekommende og åbne. De skal tage imod brugernes forslag, møde dem i en 3D-virkelighed og ikke henvise til lagerlister.

- Skabe direkte dialog med brugere via blogs, chats og ved at skabe interessegrupper online.

- Præsentere virksomhederne forståeligt. De skal tage udgangspunkt i brugerens situation, sortere produkterne og bruge 3D-præsentationer til oplevelses­produkter.

Direktionen skal forstå

De nye krav kan kun honoreres, hvis direktionen forstår internettets forretnings­potentiale og er villig til at satse på at udvikle websitet efter digitaliseringens succeskriterier.

Det har langtfra alle.

Hvordan sikrer vi et wake-up call i danske virksomheder, så digitaliseringen ikke støver til? Det kunne begynde med et spørgsmål fra direktionen: “Hvorfor vandt vi ikke Webchamp 2007?”

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S