Asteroide-jagt kan skabe verdens største database

It kommer til at spille en afgørende rolle i jagten på farlige asteroider. Der er i øjeblikket en risiko på 1 til 45.000 for, at asteroiden Apophis rammer Jorden i 2036. Men oddsene ændrer sig muligvis til menneskehedens fordel.

Artikel top billede

It-systemer kommer til at spille en afgørende rolle i opdagelsen af kommende trusler fra rummet.

Der er i øjeblikket en risiko på 1 til 45.000 for, at asteroiden Apophis, som er opkaldt efter en egyptisk gud for mørke og kaos, rammer Jorden i 2036.

Jagten på de farlige asteroider kan udvikle sig til at blive verdens største database. Eksempelvis er Google allerede inde i billedet.

På it-fronten er der allerede blevet etableret en initiativ med navnet Large Synoptic Survey Telescope (LSST).

Initiativet involverer 20 universiteter og laboratorier, der sammen vil bygge et stort teleskop med navnet Cerro Pachon på et 2.682 meter højt bjerg i det nordlige Chile.

Teleskopet kan sandsynligvis finde asteroider med en størrelse på ned til 100 meter i diameter.

Når teleskopet bliver taget i brug i 2013, forventes det, at kunne producere op til 30.000 gigabytes data per nat. Google kom ind i kampen i sidste uge.

"Google skal hjælpe os med at finde ud af, hvordan al den data skal lagres og sorteres. Hvordan finder man noget blandt petabytes af data?" siger Donald Sweeney, projektleder for LSST.

Apophis flyver stadig gennem verdensrummet. Med sine 305 meter i diameter kan den forsage betydelig skade. Sansynligheden taler dog for, at den ikke rammer Jorden.

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S