Musikbranchen: Dansk musikdownload for bøvlet

Musikbranchen slår et slag for mere brugervenlighed, efter rigtigt ringe net-salg af musik sidste år. Kunderne finder de danske netmusik-butikker for bøvlede. Markedsføringen har også været for ringe, mener musikbranchen.

Pladeselskabernes brancheorganisation, IPFI, er i gang med at finde årsager til, at online-omsætningen kun var på 5 procent af den samlede omsætning sidste år - og ikke de 10 procent, som den optimistisk spåede for et år siden.

Som hovedårsag peger IFPI på, at webbutikkernes brugervenlighed simpelthen er for dårlig til at lokke musikforbrugernes kreditkort op ad lommerne.

"Vi har afholdt 12 fokusgrupper, der alle pegede på, at det er for kompliceret, bøvlet og tog for lang tid at hente musik over nettet. Og det er jo noget, som vi i samarbejde med musik-udbyderne må tage til efterretning," siger marketingdirektør Jesper Bay fra IPFI.

Han fortæller, at IPFI derfor har inviteret netbutikkerne til et dialogmøde i april måned, hvor temaet bliver brugervenlighed på musikhjemmesiderne.

Dårlig markedsføring

En anden forklaring på, at butikkerne og IPFI slikker sårene efter et skuffende online musiksalg på 30,6 millioner kroner i 2006, ligger i markedsføringen.

En Megafon-undersøgelse fra december 2006, som IPFI fik udarbejdet til internt brug, viser nemlig, at kun 10 procent af befolkningen har prøvet at downloade musik fra nettet.

"Der er da et kæmpepotentiale, da 90 procent ikke har prøvet at hente musik online. Men det tyder jo også på, at markedsføringen er mangelfuld," siger Jesper Bay.

Han forklarer, at udenlandske spillere som især iTunes og franske Fnac har drevet udviklingen med markedsføringen af musikdownloads i henholdsvis USA og Frankrig.

Og han kan ikke se, hvorfor danske netbutikker ikke kan gøre det samme på national skala.

I denne sammenhæng er IPFI desuden ved at finde ud af, om de danske kroner bliver lagt på udenlandske musiksites.

Underudviklet forretningsmodeller

Jesper Bay peger på, at en tredje forklaring kunne være, at online lovligt musik-køb trods alt stadig er et ungt marked, der kun har eksisteret i tre år.

"Mange forhandlere har jo skyndt sig ind på markedet uden at gøre sig klart, hvordan de skulle udvikle deres forretningsmodel. Som det er nu har vi overordnet set et afsender-orienteret marked, men vi må jo arbejde os hen mod modtager-orienterede musiksites, førend forbrugerne kan og vil hente musik på nettet," forklarer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere