Fetch Technologies er én blandt flere nye virksomheder, der fokuserer på at bygge søgemaskiner, der kan høste dybt i nettets hav af data.
Virksomheden arbejder på at kunne høste data, der er indlejret i databaser og bag formularer. Det kan de gængse søgemaskiner ikke på samme måde.
Fetch Agent Platform, som Fetch’ søgemaskine hedder, bliver stadig mest brugt af de amerikanske myndigheder.
De bruger maskinen til at importere og integrere data fra forskeligge web-services og databaser til blandt andet bekæmpelse af terror.
Over de seneste to år er flere virksomheder begyndt at bruge teknologien, fortæller Robert Landes, direktør i Fetch.
”Vi kan komme steder og udtage information, hvor Google og Yahoo ikke kan. Vores måde at søge og indsamle data og vise informationer på hjælper en række virksomheder med at finde data på nettet,” siger han.
Rejsebranchen bruger det
Et eksempel er Farelogix, der er i rejsebranchen. Virksomheden bruger Fetch til integrere rejser og tidsplaner med relevante informationer fra blandt andet flyselskaber og hoteller.
Mens en Google-bruger kan lave en generel søgning på eksempelvis Toyota Camry, så kan Fetch indsamle farve, beskrivelser og stil-numre fra samtlige Camrys i landet.
"For at gøre det, bygger Fetch en søgeagent med kunstig intelligens, der kan udtrække specifikke data. Den kigger altså ikke efter websites, der indeholder informationerne,” siger Robert Landes.
Systemet kan genkende mønstre i data, og det lærer af tidligere søgninger, tilføjer bestyrelsesformand i Fetch, Steve Winton.
Efterspørgslen efter Fetch søgemaskine-teknologi kom tidligere kun fra militæret, som ville sammenkoble efterretninger med data fra hundredvis af databaser.
Efter terrorangrebet 11. september steg efterspørgslen efter bedre søgemuligheder.
”Tidligere var det et problem, at myndighederne indsamlede terroristinformationer, men ingen satte informationerne sammen,” siger Landes.
Oversat af Christian Carlsen