Sko og tøj har i 2006 for første gange været et større salgshit på nettet end computere og it-udstyr.
Det skriver Reuters.
Fremgangen på netop disse varer indikerer en kæmpe fremgang for online-handlen, hvor omsætningen i USA steg med 25 procent sidste år. Det svarer til omkring 1,25 billioner kroner eller 1250 milliarder kroner.
Det er fem procent mere, end den nationale handelsorganisations havde forventet.
"Den digitale salgskanal fortsætter med at bevæge sig fremad med fuld damp, mens den overtager en stadig større del af det total salg," står der i en rapport fra Forrester Research.
Bredbånd og brugervenlighed
Udbredelsen af bredbånd anses som en af hovedårsagerne til online-succesen hos de amerikanske netbutikker.
Men øget fokus på brugervenligheden via brugen af billeder af tøj og sko øgede omsætningen med 61 procent på tekstilvarer i 2006, hvilket sendte denne kategori op som nummer et med en omsætning på i alt 104 milliarder kroner.
Til sammenligning omsatte computerudstyr for 98 milliarder kroner i staterne.
Danmark rykker også på nettet
Online-salget i Danmark kan selvfølgelig ikke måle sig med den amerikanske volume, men den relative fremgang ligger over den amerikanske.
"Det billede, som tegner på det amerikanske onlinemarked, ser vi også herhjemme i mindre målestok. I første kvartal af 2007 havde vi en omsætningsfremgang på 43 procent," siger bestyrelsesformand Claus Hjorting fra Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH)
I alt omsatte danske netbutikker for 3,8 milliarder kroner i det første kvartal.
Selvom vi herhjemme også oplever kraftige fremgange med rekorder år efter år på internetsalget, så påpeger Claus Hjorting, at det kunne være bedre.
"På tøj-området halter vi stadig bagefter eksempelvis USA's vækstrate. Det kan gøres bedre ved enten, at små udbydere præsenterer sine tekstilprodukter på en ordentligt måde, eller hvis nogle af de virkelige store spillere på markedet går online, og udfolder alle sine produkter online," fortæller han.
I Danmark er de største salgssucceser mobiltelefoni, flyrejser og hotelbookinger. Salg af it-udstyr stadig er godt med, selvom det langtfra er så altdominerende, som kategorien var for få år siden.