Dell skal væk fra direkte salgsstrategi

Dells direkte salgsstrategi har været virksomhedens varemærke siden 1984, men nu skal piben have en anden lyd. Nu planlægger Dell at styrke salget gennem partnere.

Computerworld News Service: Dell bevæger sig stadigt tættere på planer om at sælge pc’er gennem samarbejdspartnere, i stedet for at holde fast på den direkte salgsmodel virksomheden har brugt siden Michael Dell opstartede virksomheden.

På Dells direktør for digitale medier, Lionel Menchacas, blog kan man læse, at Dell planlægger at supplere virksomhedens eksisterende direkte salgsplan med salg gennem løsningspartnere og detailforhandlere.

Er allerede godt i gang

Dell kommer ikke til at starte fra bunden af, for virksomheden sælger allerede computere gennem virksomhedens løsningspartere for omkring 22 milliarder kroner om året i Nordamerika alene, siger Lionel Menchaca.

Selvom Hewlett-Packard overhalede Dell indenom i anden halvdel af 2006, solgte Dell stadig 39 millioner computere i 2006, hvilket svarer til 16,3 procent af det globale marked, viser tal fra iSuppli.

Dells planer får investorerne til at spekulere på, hvordan virksomhedens planer kommer til at påvirke andre computervirksomheder.

Ingen kommentarer

HP's administrerende direktør Mark Hurd nægtede at kommentere sagen, da børsanalytikere i onsdags spurgte ham hvordan Dells nye strategi kommer til at påvirke HP.

Andre analytikere ønsker allerede Dell tillykke, selvom de mener, at forandringen har ladet vente på sig.

Det var den direkte salgsstrategi, der sendte virksomheden godt fra start tilbage i 1984, da virksomheden blev startet op, men det er også den strategi, der holder virksomheden tilbage i dag, vurderer Shaw Wu, der er analytiker hos American Technology Research.

"Dell bliver nødt til at eksperimentere mere for at nå forbrugerne og de små og mellemstore virksomheder, for eksempel igennem egne forretninger, ligesom som Apple og/eller som HP gennem Best Buy, Circuit City og CompUSA," siger Shaw Wu.

Jeg har en plan...

Michael Dell hentydede til en ny strategi allerede i april i et brev til sine medarbejdere, bare tre måneder efter at han genoptog posten som administrerende direktør i et forsøg på at redde virksomheden fra faldende salgstal, tab i markedsandele, en efterforskning af regnskaberne og flere søgsmål.

"Den direkte salgsmodel var en revolution. Det er ikke en religion,” skriver Michael Dell i brevet til medarbejderne.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere