Microsoft køber reklamefirmaet AQuantive

Microsofts køb af det digitale reklamefirma aQuantive forsyner Microsoft med de redskaber virksomheden har brug for, for at etablere sig som konkurrent på det hastigt voksende marked for digital markedsføring.

Computerworld News Service: Presset på Microsoft vokser, i takt med at konkurrencen bliver hårdere fra en række virksomheder heriblandt teknologiske konkurrenter som Google og traditionelle reklamefirmaer som WPP, der alle gerne vil sælge reklamer til de nye mediekanaler, siger analytikere

Reklamesalg er et af de mange forretningsområder, internettet har påvirket i løbet af de seneste ti år. De traditionelle kanaler som tryk og aviser mister hastigt andele, til de mange måder virksomheder kan reklamere online på.

Google har vist verden, hvordan man sælger reklamer på nettet gennem søgemaskiner, men underholdningssegmentet som interaktive spil og digitalt tv er de nye slagmarker, og det er de kanaler Microsoft har set sig varm på – virksomheden har allerede investeret i Xbox 360 og en IPTV platform.

"Det drejer sig ikke så meget om søgninger, som om det der kommer efter søgninger, og der vil Microsoft være sikker på, at de har en god position,” siger analytiker Shar VanBoskirk fra Forrester Research.

Bliver svært at indhente Google

"Det virker næsten uoverkommeligt, at Yahoo eller Microsoft, Ask.com eller AOL skal indhente Google blandt forbrugerne," siger Greg Sterling, senioranalytiker hos Sterling Market Intelligence. "Jeg tror, at Microsoft mener, de har en fordel indenfor eksempelvis IPTV, mobilt udstyr og spil.”

AQuantives har en serie produkter, der giver bureauer og forlæggere mulighed for at administrere, udvikle og betjene deres reklameplads direkte på nettet. Det giver Microsoft mulighed for at sælge reklamer til andre, noget virksomheden ikke kan på nuværende tidspunkt med dens adCenter platform.

Både Greg Sterling og Shar VanBoskirk mener ikke, at Microsoft har betalt for meget for aQuantive, når man tænker på hvor meget virksomheden får igen på længere sigt.

"Alle de traditionelle reklamer skifter til digitalt. Fra den synsvinkel er 33 milliarder i virkeligheden ikke så mange penge,” siger Shar VanBoskirk.

Der skal bruges flere penge

På den anden side er handlen heller ikke en endelig løsning for Microsoft, og Greg Sterling forventer, at virksomheden kommer til at hoste op med flere penge, før virksomheden med ro i sjælen kan betragte sin plads på reklamemarkedet.

Selv hvis handlen bliver den succes Microsoft uden tvivl håber på, er virksomheden stadig i hård konkurrence med Google og det betydelige forspring Google har indenfor online reklamesalg.

Det kan godt være at Google tilsyneladende kun kan et trick, men det ser ikke ud til at virksomheden på nogen måde er ved at blive træt af det trick.

Folk foretrækker stadig Google frem for noget andet.

Oversat af Ditte Thøgersen

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

Københavnsområdet

Everllence

Senior Developer Experience Engineer

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S