Microsoft køber reklamefirmaet AQuantive

Microsofts køb af det digitale reklamefirma aQuantive forsyner Microsoft med de redskaber virksomheden har brug for, for at etablere sig som konkurrent på det hastigt voksende marked for digital markedsføring.

Computerworld News Service: Presset på Microsoft vokser, i takt med at konkurrencen bliver hårdere fra en række virksomheder heriblandt teknologiske konkurrenter som Google og traditionelle reklamefirmaer som WPP, der alle gerne vil sælge reklamer til de nye mediekanaler, siger analytikere

Reklamesalg er et af de mange forretningsområder, internettet har påvirket i løbet af de seneste ti år. De traditionelle kanaler som tryk og aviser mister hastigt andele, til de mange måder virksomheder kan reklamere online på.

Google har vist verden, hvordan man sælger reklamer på nettet gennem søgemaskiner, men underholdningssegmentet som interaktive spil og digitalt tv er de nye slagmarker, og det er de kanaler Microsoft har set sig varm på – virksomheden har allerede investeret i Xbox 360 og en IPTV platform.

"Det drejer sig ikke så meget om søgninger, som om det der kommer efter søgninger, og der vil Microsoft være sikker på, at de har en god position,” siger analytiker Shar VanBoskirk fra Forrester Research.

Bliver svært at indhente Google

"Det virker næsten uoverkommeligt, at Yahoo eller Microsoft, Ask.com eller AOL skal indhente Google blandt forbrugerne," siger Greg Sterling, senioranalytiker hos Sterling Market Intelligence. "Jeg tror, at Microsoft mener, de har en fordel indenfor eksempelvis IPTV, mobilt udstyr og spil.”

AQuantives har en serie produkter, der giver bureauer og forlæggere mulighed for at administrere, udvikle og betjene deres reklameplads direkte på nettet. Det giver Microsoft mulighed for at sælge reklamer til andre, noget virksomheden ikke kan på nuværende tidspunkt med dens adCenter platform.

Både Greg Sterling og Shar VanBoskirk mener ikke, at Microsoft har betalt for meget for aQuantive, når man tænker på hvor meget virksomheden får igen på længere sigt.

"Alle de traditionelle reklamer skifter til digitalt. Fra den synsvinkel er 33 milliarder i virkeligheden ikke så mange penge,” siger Shar VanBoskirk.

Der skal bruges flere penge

På den anden side er handlen heller ikke en endelig løsning for Microsoft, og Greg Sterling forventer, at virksomheden kommer til at hoste op med flere penge, før virksomheden med ro i sjælen kan betragte sin plads på reklamemarkedet.

Selv hvis handlen bliver den succes Microsoft uden tvivl håber på, er virksomheden stadig i hård konkurrence med Google og det betydelige forspring Google har indenfor online reklamesalg.

Det kan godt være at Google tilsyneladende kun kan et trick, men det ser ikke ud til at virksomheden på nogen måde er ved at blive træt af det trick.

Folk foretrækker stadig Google frem for noget andet.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere