Google vil suge alle personlige data ud af dig

Google vil intensivere indsamlingen af dine personlige oplysninger, som skal være nøglen til bedre søgninger. Mange frygter dog, at indsamlingen af personlige oplysninger vil forstyrre privatlivets fred.

Artikel top billede

Søgemaskine-giganten Google har en drøm om, at den en dag kan rådgive dig i, hvilke job du med fordel kan tage, samt hvor og hvordan, du skal holde dine ferier.

Det skriver Financial Times.

Googles administrerende direktør, Eric E. Schmidt, siger til avisen, at indsamling af flere personlige informationer er hovednøglen til at organisere informationer for folk, og selskabets erklærede mål: At organisere alle informationer i verden.

"Målet er, at alle Google-brugere skal være i stand til at spørge: 'Hvad skal jeg lave i morgen?' og 'Hvilket job skal jeg tage?'," forklarer Eric E. Schmidt til Financial Times.

Ved ikke nok endnu

Det var blot et af de fremtidsscenarier, som Google-bossen peger på i forbindelse med selskabets vedvarende optimering af søgealgoritmerne. Men han fortalte flere journalister i London, at der stadig er lidt vej endnu.

"Vi kan ikke besvare de mest basale spørgsmål om dig, fordi vi ikke ved nok om dig endnu. Det er det vigtigste aspekt af Googles fremtidige mål," lyder det fra Eric E. Schmidt.

Lanceringen af iGoogle vil i den forbindelse spille en afgørende rolle for de personlige informationer.

Personlige oplysninger

Samtidigt er indsamlingen af personlige oplysninger også en væsentlig del af online reklamemarkedet.

Og derfor kan personlige oplysninger vise sig at blive den hellige gral inden for søgemaskine-industrien.

Yahoo, som er Microsofts potentielle partner på søge- og reklamemarkedet på nettet, har i år lanceret en ny søgeteknik, der gemmer brugernes søgninger.

På den måde vil Yahoo bygge en personlig søgeprofil for den enkelte bruger.

Project Panama er navnet på Yahoo's personaliserede søgefunktionen, hvilket dog allerede i nogen udstrækning har været kendt på Google i to år.

Detaljerede billeder

Selvsamme Google er på baggrund af dets registreringer af søgedata blevet mødt med skepsis angående indtrængen i privatlivets fred, når selskabet gemmer alle ens søgninger.

Denne bekymring er absolut ikke blevet mindre ved købet af DoubleClick, der på baggrund af søgninger dropper en cookie.

Det betyder, at Google via registreringen af søgedata og diverse cookies kan bygge detaljerede billeder af den enkelte bruger.

Eric E. Schmidt proklamerer dog, at denne frygt vil Google eliminere med ny teknologi, som firmaet arbejder på i 2007.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job