CRM rager kunder en høstblomst - god service hitter

Accenture har foretaget en undersøgelse, der viser, at direktører tror, de leverer en god kundeservice, fordi de bruger CRM-systemer. Forbrugerne er ikke imponerede.

Computerworld News Service: De fleste forbrugere af højteknologiske produkter siger, at det, at deres forhandlere brugere CRM ikke har forbedret forhandlernes servicetilbud – snarere tvært imod, viser en undersøgelse foretaget af Accenture.

Accenture har spurgt 1.200 teknologiforbrugere og 35 direktører for højteknologiske virksomheder om deres oplevelser med automatiserede service-systemer.

73 procent af de adspurgte svarede, at en middelgod service er nok til, at de begynder at overveje produkter fra andre forhandlere.

Accenture konstaterer i undersøgelsen, at forbrugernes utilfredshed i sidste ende kun kommer til at ramme forhandlerne.

"Det her viser tydeligt, at forbrugere ikke længere kan betragtes som omsætningsredskaber, der skal koste så lidt som muligt," siger Brett Anderson, der er administrerende direktør for CRM i Accentures kommunikations og high tech-afdeling..

"Med så mange teknologiske produkter på vej til forbrugermarkedet, bliver de teknologiske virksomheder nødt til at bruge kundeservice til at adskille sig fra sine konkurrenter,” fortsætter han.

Et tankevækkende tal, siger Accenture, er, at 42 procent af forbrugerne fortæller, at de bliver nødt til at gå ind i CRM-systemet flere gang for at løse ét problem, og 61 procent har svaret, at automatiserede servicesystemer ikke resulterer i hurtigere løsninger.

Undersøgelse fandt desuden, at 58 procent af de forbrugere der bruger CRM systemer, oplever, at den service, de får, er ’middelgod’ eller ’under middel’, mens 75 procent af direktørerne svarede, at deres automatiserede kundesystemer leverer en ’over middel’ kundeservice.

Omkring 77 procent af direktørerne svarede, at self-service CRM systemer har en positiv indflydelse på deres virksomhed og 93 procent af direktørerne var enige om, at CRM-systemer har øget hastigheden på problemløsning og endelig mener 74 procent, at teknologien giver en større tilfredshed blandt forbrugerne.

Kun 13 procent af forbrugerne har svaret, at muligheden for at løse deres problemer selv online med CRM er en værdifuld egenskab for dem.

Forbrugerne underbygger dermed Accentures anelse om, at nogle forhandlere spilder millioner af dollar på den type initiativer.

Oversat af Ditte Thøgersen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension