Microsoft bremser Googles køb af DoubleClick

Den amerikanske handelskommission undersøger endnu en gang, om Googles køb af DoubleClick er konkurrenceforvridende. Den nye undersøgelse sker på opfordring af blandt andre Microsoft.

It-giganten Microsoft har sammen med blandt andre AT&T stukket en kæp i hjulet for Googles planlagte 17 milliarder-køb af reklameselskabet DoubleClick. I hvert fald i første omgang, skriver Financial Times.

For det er lykkedes for konkurrenterne at overbevise The Federal Trade Commission (den amerikanske handelskommision) om, at Googles køb af DoubleClick vil give søgemaskineselskabet en dominerende og konkurrenceforvridende position på online-reklamer.

Derfor har handelskommissionen iværksat en undersøgelse, der har til hensigt at vise, om der er hold i disse påstande.

Google: Alt ordner sig
Handelskommissionen har bekræftet, at den arbejder på en anden undersøgelse af Googles rekordkøb.

Ikke overraskende erklærer Google, at handlen ikke udgør nogen risiko for konkurrencen på markedet, og handlen derfor skal gennemføres.

"Utallige uafhængige analytikere og akademikere har bekræftet eter at have kigget på handlen, at online-reklamemarkedet er et dynamisk forretningsområde i rivende udvikling (…)., og en frugtbar konkurrence vil bringe flere nyttige reklamer til forbrugerne," siger Googles seniorrådgiver Don Harrison til Financial Times.

Microsoft frygter Google-dominans

Microsoft har selv lige lagt 33 milliarder kroner på bordet for aQuantive – dobbelt så meget som Google betaler for DoubleClick.

"Google og DoubleClick har i modsætning til vores handelspartner meget stærke og overlappende forretningsmodeller i måden de serverer reklamer til tredjehåndsannoncører på nettet. Vi tror, at handlen vil give Google 80 procent eller mere af markedet," siger Microsoft-rådgiver Brad Smith.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job