Skal vi frygte Google eller ej?

Googles topchef, Eric Schmidt, hylder demokratiet og vil forvalte verdens viden, men censurerer alligevel på livet løs. Nu rykker den magtfulde søgemaskine ind i danske virksomheder. Hvor trygge skal vi føle os?

Artikel top billede

Eric Schmidt står i spidsen for en virksomhed, som blandt andet hylder følgende udsagn: "You can make money without doing evil." (Foto: Google)

Succes, dit navn er Google.

Om noget er den californiske internetvirksomhed Google indbegrebet af den gode succes.

Ganske gratis kan du, jeg og vores farmor bruge Google til at maile, søge, shoppe og blogge på nettet. For slet ikke at tale om de myriader af andre services, som Google også tilbyder.

Succesen har fyldt milliarder af dollars i Googles pengetank, som selskabet nu bruger flittigt til at udvide butikken og komme ind på nye markeder.

Går efter erhvervslivet

Nu går Google også målrettet efter erhvervskunderne. Endda i direkte konkurrence med giganten Microsoft – hvis magt og vælde indtil for få år siden syntes urørlig.

Selskabet har lanceret et rigtigt Lars-Larsen-godt-tilbud-til-dig til det danske erhvervsliv.

I stedet for at bløde mange tusinde af kroner hvert år til Microsoft, så brug Googles kontorprogrammer til få hundrede kroner om året.

Alt sammen under det fælles motto: Do no evil.

Og i den offentlige mening lever Google til fulde op til ordene ved at prikke til Microsoft – en gigant med et grimt ry for at misbruge sit næsten monopol på styresystemer til pc’er.

Vældig fint alt sammen.

Men slå op i dagens udgave af Computerworld, og du vil se, hvordan Google samarbejder med de kinesiske myndigheder om at knægte ytringsfriheden.

Kan ryste brugernes tillid

Det kan ryste brugernes tiltro til Googles kerneforretning – søgemaskinen - som skal levere troværdig information til brugerne.

Google filtrerer nemlig internettet, så kinesere ikke har adgang til forbudte ord eller emner. De kinesiske brugere får dermed ikke den vare, som Google angiver at levere med sin søgemaskine.

Google i strid med egne værdier

Hvordan harmonerer det med Googles virksomhedsfilosofi, der ligger offentligt til skue på nettet. Under punkt seks står der som overskrift:

"You can make money without doing evil."

Eller hvad med overskriften til punkt fire på samme liste?

"Democracy on the web works."

Selv pointerer Google, at selskabet overholder de landes love, som selskabet driver forretning i. Lige som selskabet overholder tyske forbud mod at henvise til nazistisk indhold, så efterlever man kinesiske forbud mod søgeresultater på Tiananmen (Den himmelske Freds Plads), hvor de kinesiske kampvogne i 1989 blev sat ind mod en demonstration. Dødstal ukendt.

Kinesisk vækst trækker

Google har lige som tusinde af andre virksomheder – danske, amerikanske og andre – valgt at drive forretning i Kina. Et marked i hastig vækst.

Og Googles aktionærer – selskabets ejere – har i hvert fald ikke tænkt sig at fraskrive sig mulighederne for at få deres del af den økonomiske vækst i Kina.

Et flertal af Googles aktionærer afviste tidligere på måneden et forslag om at afholde sig fra censur i lande som Kina. Det strider ikke mod Googles grundlæggende værdier at operere i det kinesiske marked, var synspunktet.

Set fra et enøjet kommercielt synspunkt er det fuldkomment korrekt.

Men lyder det ikke som en rigtig dårlig forretningsmæssig idé at svække Googles produkt – altså at levere troværdig information? Og dermed give køb på selskabets troværdighed for at tækkes de kinesiske myndigheder?

Måske. Måske ikke.

Forretning og etik

Google er en forretning, der vil operere både på det danske som det kinesiske marked, hvor det amerikanske selskab er en ganske bette lille nuser sammenlignet med de lokale konkurrenter som den populære søgemaskine Baidu.

Hvis hjemmeside – www.baidu.com – minder meget om den enkle, hvide Google-side.

Lige som Google samarbejder Baidu med de kinesiske myndigheder om at filtrere uønskede data fra.
Som direktøren for det danske kulturinstitut, dARTex, i Beijing, Eric Messerschmidt, påpegede overfor Computerworld, så er begrebet censur et vestligt koncept.

Kineserne tror ikke på én sandhed

Og i en vis forstand absurd set i en kinesisk kultur, hvor der aldrig har været tradition for at udtrykke sig så direkte som i Vesten. Ord og tegn kan typisk forstås på mere end én måde.

"Kineserne tror simpelthen ikke på, at der én sandhed," siger Eric Messerschmidt.

Skal Google – som selskabets aktionærer håber – vokse sig stor i Kina, må selskabet bøje ryggen for de kinesiske krav.

At Googles ellers så kridhvide image får sig nogle sorte pletter er en del af prisen for at operere i det kinesiske marked.

Google filtrerer virkeligheden

I dag er Google et af verdens stærkeste varemærker, der nok har råd til den kritik, som kommer fra vestlige menneskerettighedsorganisationer.

Men hvor mange pletter skal der til, før Google ikke længere er så attraktiv for danske virksomheder? Hvad nu hvis brugerne begynder at tabe troen på, at Googles søgemaskine også filtrerer virkeligheden uden for Kina?

Også selv om Google ikke opfører sig meget anderledes i Kina end konkurrenterne. Forskellen er bare, at de ikke som Google har iført sig en glorie som den gode.

Læs meget mere om Google i fredagens trykte udgave af Computerworld.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S