Video-delingstjenesten YouTube slår dørene op i ni nye lande i selskabets største internationale satsning til dato.
Fra og med i dag findes der dermed lokale YouTube-versioner i Brasilien, Frankrig, Irland, Italien, Japan, Holland, Polen, Spanien og Storbritannien.
YouTube har i forbindelse med lanceringen indgået leveringsaftaler om indhold med mere end 150 leverandører.
De tæller blandt andet en række europæiske fodboldklubber som Chelsea, Milan, Barcelona og Real Madrid samt organisationer som Greenpeace, UNHCR og Læger uden Grænser.
Hvert lokalt site er på det respektive lands original-sprog og er udstyret med blandt andet lokale søgefunktioner.
Det er planen, at hvert site med tiden og med brugernes hjælp skal have lokale hitlister, kommentarer, kanaler, kategorier og meget andet i takt med, at de enkelte landes brugere uploader video-indhold på sitene.
I løbet af de kommende måneder venter åbninger i flere lande.
"Vi ser frem til at rulle YouTube ud i andre lande i de kommende måneder," lyder det fra medstifter Chad Hurley i en pressemeddelelse.
YouTube har i forbindelse med lanceringen i de pågældende lande indgået en stribe aftale med store indholds-leverandører fra en række lande som BBC (Storbritannien), France 24 (Frankrig), Antena 3 og Cuatro TV (Spanien), RTP (Portugal) samt VPRO og NPO (Holland).
Læs mere om YouTubes store satsning senere på Computerworld.dk