PlayStation 3 afgør formatkrigen

Blockbuster har valgt at satse på Blu-ray-formatet, der er udråbt til at være den foreløbige vinder af formatkrigen. Sonys PlayStation 3 var afgørende.

Artikel top billede

Da Sonys Playstation 3 kom på markedet steg salget af Blu-ray.

Computerworld News Service: Blockbuster har annonceret, at virksomhedens 1.450 butikker i USA vil satse på udlejning af Blu-ray-formatet. Beslutningen kommer efter en pilot-undersøgelse i 2006, hvor 250 Blockbuster-butikker tilbød begge formater til udlejning.

Syv måneder senere var resultatet klart. Blockbusters kunder havde mest lyst til at leje Blu-ray-dvd'er.

"Udlejningen af Blu-ray stod for 70 procent, mens HD-DVD stod for 30 procent," siger talsmand i Blockbuster, Randy Hargrove.

"Det samme var tilfældet for vores online-udlejning. Det er ikke fordi, vi lovpriser Blu-ray. Vi følger efterspørgslen. Hvis den skifter, så følger vi med," siger han.

PlayStation rykker markedet

Blockbusters analyse viser også, at Sonys PlayStation 3 bliver brugt som dvd-afspiller.

"Da Sonys Playstation kom på markedet, så vi en stigning i salget af Blu-ray. PlayStation har indflydelse på salget i vores butikker," siger Randy Hargrove.

Formatkrigen fortsætter

Det er fristende at sætte et punktum for formatkrigen nu, men det er for tidligt, mener Andy Parsons, der er formand for komiteen bag Blu-ray Disc Association.

"Det vil være overmodigt at tro, at formatkrigen er slut. Men det afspejler det, vi har sagt hele tiden. Hvis du har mere tilgængeligt indhold, så kommer kunderne. Det er realiteten," siger han.

Forhandlerne er næste slagmark

Det næste slag i formatkrigen er hos forhandlerne. Hvis de følger i Blockbusters fodspor, er det en god ting. Det vil også være godt, hvis folk udelukkende lejer Blu-ray-dvd'er i Blockbuster," siger Andy Parsons og fortsætter:

"Blockbusters valg af Blu-ray viser kunderne, at formatet er et sikkert køb."

Oversat af Christian Carlsen

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S