Automatiske nød-anlæg til biler en god forretning

En trafikforsker og en tidligere lobbyist går i rette med Færdselsstyrelsen om teknologi, der skal få danske biler til automatisk at ringe op til alarmcentralen efter en ulykke.

Fra slutningen af 2010 vil alle biler i Europa indeholde en boks, der kan sende signaler til alarmcentraler, hvis det kommer ud for en ulykke.

Det vil være helt almindeligt standardudstyr på linje med en sikkerhedssele. Forbrugerne kan altså ikke selv beslutte, om de vil investere i boksen.

Derfor bliver Færdselsstyrelsen i Danmark kritiseret for at fraråde den danske regering at gå med i projektet, fordi boksene er for dyre i forhold til, at man kun redder cirka fem danske liv om året.

Data skal bare modtages

"Det er forkert. Bilfabrikanterne har sagt, at de skal nok sætte boksene i bilerne, så det er der ikke andre, der behøver at bekymre sig om. Danmark skal kun sørge for, at alarmcentralerne kan modtage de her data," siger Rasmus Lindholm.

Han har en fortid i Ertico, der var en interesseorganisation for sikkerhedselektronik i biler. Erticos partnere tæller blandt andre Opel, IBM og det danske vejdirektorat.

Han arbejder i dag for en kommerciel softwarevirksomhed, hvor han er leder af den afdeling, der laver software til eCall.

Store lande tiltrækker bilindustrien

ECall er det fælleseuropæiske projekt, der skal føre til, at alle europæiske biler indeholder boksen med GPS- og mobiludstyr, der får bilen til selv at ringe til 112 under en ulykke.

Rasmus Lindholm hæfter sig ved, at store lande som Tyskland og Italien har skrevet under på, at de vil være med i eCall, og at Storbritannien skriver under til september.

Derfor anser han det for fuldstændig sikkert, at bilindustrien er klar til at sørge for, at bilerne vil blive solgt med sikkerhedsboksen fra slutningen af 2010.

Samme vurdering har trafikforskeren John Lerche fra det britiske Transport Research Laboratory, og også Civilingeniør Martin Hellung-Larsen fra Færdselsstyrelsen erkender, at boksen meget vel kan blive standardudstyr.

Prisen er relevant

Han mener dog stadig, prisen er relevant for Færdselsstyrelsens regnestykke.

"At underskrive memorandum of understanding er ikke kun at tilkendegive, at vi vil indrette vores alarmcentraler, så de kan tage imod opkald. Det er også, at man siger, det er en god ide. Så har man også sagt, det er en god ide, at prisen for en bil stiger med en tusindkroneseddel," siger Martin Hellung-Larsen.

Memorandum of understanding er navnet på det stykke papir, som regeringen skal underskrive for at deltage fuldt ud i projektet.

Mere end et stykke sikkerhedsudstyr

Computerworld har forhørt sig forskellige steder, om prisen på 1.000 kroner er en realistisk pris.

Det mener de fleste, Computerworld har snakket med, men Både Rasmus Lindholm og trafikforskeren John Lerche mener, at man også skal tage højde for den ekstra funktionalitet, som boksene vil medføre.

Det kan være, at boksen giver besked til værkstedet, når bremserne skal skiftes. Eller at andre biler får besked om en ulykke, så snart den sker, så de kan køre uden om den kø, der vil opstå.

Sådanne ting bør tages med i betragtningen, mener John Lerche. Han står i spidsen for en gruppe, der vil arrangere en temadag på Christiansborg for at fremme debatten om og forståelsen for eCall.

"Det er vigtigt at kigge på, at det her også kan give følgevirkninger," siger han.

"Ikke det vi har regnet på"

Det er dog helt bevidst, at Færdselsstyrelsen ikke har set på følgevirkningerne.

"Det kan være et argument for, at vi skal have eCall alligevel, men det er ikke det, vi har regnet på," siger Martin Hellung-Larsen.

"Hvor meget koster det, og hvor mange kan det redde. Det er det, der afgør, om det er godt eller skidt."

En undersøgelse fra EU's meningsmålingsinstitut Eurobarometer viser, at 62 procent af danskerne ønsker eCall i deres bil - men de er ikke blevet spurgt, hvor mange penge de vil ofre på det.

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Tech Lead til analyseplatformsteamet i PET

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Systemudvikler søges til innovativt firma

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S