Prop kunderne ned i kasser og spar millioner

Ved at dele 1.500 danske forhandlere op i otte grupper baseret på forskellige adfærds- og beslutningsmønstre håber netværksproducent at eliminere millioner af spildte markedsføringskroner.

Hvert år spildes ifølge netværksproducenten ZyXEL mere end 250 millioner kroner på salgs- og markedsføringsaktiviteter.

Der er bare ingen, der ved hvilke aktiviteter, der er værd at bruge penge på, og hvilke der er nytteløse.

For at undgå at spilde sine markedsføringsmillioner har ZyXEL Danmark i samarbejde med virksomhedskonsulenten Henrik Andersen delt godt 1.500 forhandlere op i otte grupper.

"Vi sætter os omkring borde, piller en kunde op af hatten og ser på, "hvorfor er det her en god kunde," forklarer Carsten Hetling, marketing- og PR-chef hos ZyXEL Communications.

Hvor ligger fokus

De parametre, der måles og vejes efter er "hvilke produkter sælger kunden - som altså er en forhandler af ZyXEL's produkter.

"Har kunden fokus på service, support eller hardware - og hvis flere ting så i hvilken kombination."

"Arbejdet med segmenteringen har allerede givet resultater både på økonomien og på det daglige arbejde," siger Carsten Hetling.

Resultaterne er en stigning i salget, der er bemærkelsesværdig.

Indtil videre har danske ZyXEL taget aktivt fat i at bruge fire af de otte segmenter og set salget stige i den gruppe af forhandlere med 40 procent i perioden fra 1. januar til nu.

Bestemmer hvor pengene bruges

Grupperingen af forhandlerne danner basis for fremtidige udgifter til annoncering, anden markedsføring og CRM-aktiviteter.

Ved at anvende de adfærds- og beslutningsmønstre, der kendetegner de forskellige grupper af forhandlere, kan opnå en større sikkerhed for, at de investerede kommunikationskroner rammer, hvor de skal.

Segmenteringen er ved at blive integreret i virksomhedens CRM-system, der benyttes i den daglige kontakt med forhandlerne, der blandt andre tæller XP Consult, Skanderborg Data, Zitech og NemComputer.

Klar til efteråret

CRM-systemet forventes endeligt klar til efteråret og vil give mulighed for at komme med specifikke forudsigelser på segmenter, og også på sælgerne, fordi detailoplysningerne så vil være tilgængelige.

Planen er også, at systemet skal bruges til at udvælge fokusprodukter og se, hvilken effekt salgs- og reklamekampagner har ude i forhandlerleddet og dermed aktivt styre anvendelsen af marketingkronerne.

Danmark er det nordiske centrum for en række funktioner, blandt andet marketing og salg, og henover året bliver initiativet løbet i gang i resten af de nordiske lande, Sverige, Norge, Finland og Island samt Baltikum.

Taiwan følger nøje med

Initiativet med at gruppere forhandlerne har ifølge Carsten Hetling vakt stor interesse i ZyXEL's hovedkontor i Taiwan, der følger projektet nøje.

Danmark har i forvejen succes med utraditionel forretningsudvikling for denne branche, og projektet er en ny måde at tænke kanalforretning på.

Hvis projektet, der er startet i Danmark, får den forventede succes, vil ZyXEL udbrede konceptet til samtlige ZyXEL's 25 datterselskaber rundt omkring på kloden.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job