Sandt eller falsk?

7. myte: Du skal opdele en stor hard drive og/eller defragmentere den ofte for at få den bedste præstation.

Tilbage til artiklen: 14 myter om moderne teknologi.

Computerworld News Service: Løgn-o-meter: 2,0 ud af 5

Det her er en af de myter, der kan starte et værtshusslagsmål på natklubber for nørder.

Ifølge Mario Apicella, som er teknologi-analytiker og lagrings-guru for Infoworld.com, forbedrer man en stor hard drives præstationsevne ved at defragmentere den - hvis der altså er tale om en Windows-maskine.

Præcis hvor stor en forbedring der er tale om afhænger, af hvor mange filer man laver om på eller sletter hver dag.

"Styresystemet har en dårlig vane med at forsøge genbruge hver eneste frie plads, selvom det er midt i et stort optaget område, og der er masser af ledige pladser et andet sted,” siger Mario Apicella.

"Det betyder, at nye filer bliver spredt ud over det hele, hvilket gør det besværligt at samle dem sammen igen.”

PCWorld har testet fænomenet, men den viste ingen bemærkelsesværdige forbedringer efter en defragmentering.

At opdele din harddisk i to eller flere drives forbedrer ikke nødvendigvis systemets hastighed, men der følger andre fordele med.

Du kan for eksempel dele harddisken i to, en der rummer det, der forandrer sig meget sjældent: som dit styresystem og dine applikationer, og en anden, der rummer de ting, der ofte forandrer sig: dine data og internet-depot.

Det reducerer fragmentations-problemer og gør det lettere at lave en back-up og skifte styresystem uden af miste data.

Tilbage til artiklen: 14 myter om moderne teknologi.

Oversat af Ditte Thøgersen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere