Microsoft vinder langsomt ind på Google i de to selskabers monumentale dyst om verdensherre-dømmet på det lukrative og stærkt voksende søgemarked på internettet, skriver Financial Times.
Det sker med en samling af relativt lav-teknologiske net-spil, som Microsoft lancerede i slutningen af maj på Live Search Club.
De har spillet en væsentligt rolle i de seneste tal, der viser, at Microsofts andel af det amerikanske søgemarked er vokset til mere end 13 procent.
Det er den højeste andel, Microsoft har haft, siden selskabet lancerede sin nye søgemaskine for mere end to år siden, skriver avisen.
Under 10 procent
Microsofts andel har endda været under 10 procent i begyndelsen af i år, hvilket Microsoft tidligere har tilskrevet tekniske problemer med søgemaskinen, som da også har leveret mærkbart dårligere søgeresultater end konkurrenterne Google og Yahoo.
Microsoft selv understreger, at den pludselige interesse kan skyldes den nye net-tjenestes nyhedsværdi og derfor meget vel kan tage af igen.
I hvert fald er det for tidligt at sige, om interessen vil fortsætte, lyder det forsigtigt fra Microsoft.
Live Search Club er blevet sat i søen for at fremvise forskellige muligheder i Microsoft søge-apparat med forskellige spil som drivaksel.
For eksempel kan et krydsord generere kort eller billeder, når en spiller beder om et tip, fordi Microsoft søgemaskine er koblet sammen med spillene.
Ifølge Financial Times overvejer Microsoft forskellige indtjenings-muligheder for sitet inden for blandt andet sponsorater og annoncer.