Artikel top billede

”Hvis målet er at skabe blivende succeser, der giver arbejdspladser og vækst, så er de galt på den. Men handler det om at et par gutter skal tjene nogle penge et par år, så er det sikkert rigtigt. Men så svarer det lidt til at åbne et autoværksted i stedet for en fabrik,” siger Janos Flösser, øverste chef for IO Interactive, der står bag spilsuccesen Hitman.

Dansk spil-guru langer ud efter dansk spilstøtte

Spilbranchen: Chefen for landets største producent af computerspil, IO Interactive, mener Vækstfonden totalt har misforstået markedet ved at satse ensidigt på online-computerspil.

Hvis Vækstfondens chefer havde forventet anerkendende klap på skulderen for at investere offentlige penge på online computerspil, så bliver de skuffede.

I hvert fald hvis de taler med Janos Flösser, øverste chef for IO Interactive, der står bag spilsuccesen Hitman.

”Jeg er elementært og fundamentalt fuldkommen uenig med Vækstfonden. Hvis målet er at skabe blivende succeser, der giver arbejdspladser og vækst, så er de galt på den. Men handler det om, at et par gutter skal tjene nogle penge et par år, så er det sikkert rigtigt. Men så svarer det lidt til at åbne et autoværksted i stedet for en fabrik,” siger Janos Flösser.

Han mener Vækstfonden har misforstået udviklingen på markedet for computerspil.

Det er ikke billigere eller nemmere at producere computerspil til internettet.

I dag er de gode online-spil lige så dyre at producere som de traditionelle spil til xBox, Playstation og andre platforme.

”De online-spil, som klarer sig godt, har krævet massive investeringer. Det er forkert at tro, at det hele bliver nemmere, fordi det sker online. Man skal stadigvæk lave grafik og infrastruktur til spillene,” siger Janos Flösser.

Han peger på, at et online-univers som World of Warcraft har været fire eller fem år undervejs. Og det koster millioner bare at vedligeholde spillet for at holde interessen ved lige blandt brugerne.

”Man er stadigvæk nødt til at udvikle spillene til XBox Live eller PlayStation Network, fordi det er der, kunderne er,” siger Janos Flösser.

Computerworld tager temperaturen på den danske computerspilbranche med en serie om virksomheder, deres produkter og deres udfordringer. Har du en historie, så mail til Peder Bjerge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere