Leder: Fri os fra maskinstormerne

Computerworld mener: Det er en beklagelig rygmarvsreaktion, at lærerne skyder Bertel Haarders planer om en it-test af skoleelever ned. Er lærerne vor tids maskinstormere?

Computerworld mener: Vi skal i høj grad leve af vores digitale kompetencer i fremtiden – det vil sige evnen til at bruge og skabe med it.

De digitale kompetencer er nøglekompetencer for den innovationsevne og konkurrencestyrke, som leverer vækst og velstand i en digital økonomi.

Derfor har vi brug for en målrettet national indsats for at styrke og udvikle danskernes digitale kompetencer.

Skærende kontrast

Det var et hovedbudskab på årsmødet for den digitale tænketank, CIO Innovation Forum, i sidste uge, hvor omkring 100 erhvervsledere, eksperter og politikere deltog for at drøfte Danmarks digitale dagsorden.

Nødvendigheden af at mestre de digitale kompetencer står i skærende kontrast til, at 38 procent af danskerne i dag mangler helt basale it-kundskaber.

Et tal, som tilmed står til at vokse i takt med at digitaliseringen af samfundet breder sig i de kommende år. Det fremgik af en undersøgelse, som IT- og Telestyrelsen fremlagde på CIO Innovation Forum.

Opløftende derfor, at undervisningsminister Bertel Haarder (V) på årsmødet foreslog at måle de danske elevers digitale kompetencer – et arbejde, som ministeren inviterede CIO Innovation Forum til at tage del i.

En måling af de danske skoleelevers digitale kompetencer kan bidrage til klarhed over, hvor stærke eller svage de danske skoleelevers digitale kompetencer er – og bane vej for en indsats, der kan styrke dem.

Derfor er Haarders initiativ prisværdigt, om end langt fra tilstrækkeligt.

God begyndelse

Vi har også behov for at vide, hvor stærke digitale kompetencer andre samfundsgrupper har – for eksempel lærerne – og formulere de nødvendige initiativer og tilbud.

Men skolerne er en god begyndelse.

Nedslående derfor, at Anders Bondo, formanden for Danmarks Lærerforening, straks skød undervisningsministerens initiativ ned – uden at tage del i en debat om, hvad der skal måles, hvordan eller hvorfor.

Bondos rygmarvsreaktion udstiller lærerne som vor tids maskinstormere, der snarere repræsenterer en barriere for elevernes muligheder for at tilegne sig fremtidens digitale kompetencer, end en hjælp.

En nylig undersøgelse viste, at 72 procent af de nyuddannede lærere ikke besidder tilstrækkelige it-kompetencer til at bruge it i undervisningen på en meningsfuld måde.

Mange går direkte fra lærerseminariet på efteruddannelse i it.

Hvordan skal lærere med den slags digitale kompetencer lære noget som helst digitalt fra sig?

Lærerne bør engagere sig

Lærerne burde engagere sig konstruktivt i en debat om, hvordan vi definerer digitale kompetencer, og hvordan vi udvikler dem i det enkelte menneske.

Det er en debat, hvor lærerstanden har kolossalt meget at byde på.

Men i stedet vender lærernes førstemand ryggen til.

Vi har brug for, at lærerne bidrager til en langt mere offensiv dagsorden om fremtidens digitale kompetencer – en dagsorden, som nødvendigvis skal matche kravene og mulighederne i fremtidens økonomi.

Der forestår i de kommende måneder et betydeligt arbejde med at formulere og præcisere, hvad digitale kompetencer egentlig er, og operationalisere en anvendelig måde at måle dem på.

CIO Innova­tion Forum har givet sit bud og bidrager til processen. Teknologisk Institut har i sin rapport til IT- og Telestyrelsen fremlagt et meget lignende bud.

Men udviklingsarbejdet er først netop begyndt. Derfor inviterer Computerworld også i dag læserne til at komme med deres bud på, hvad digitale kompetencer er.

Det gør vi på en wiki, som er oprettet til formålet.

Tag del i debatten om fremtidens digitale kompetencer, som kan inspirere undervisningsminister Bertel
Haarder og alle øvrige interessenter, som i et samspil og i fællesskab skal operationalisere målingen af danskernes digitale kompetencer.

At styrke danskernes digitale kompetencer er kun det første, om end vigtige, skridt mod en ny digital dagsorden for Danmark.

Det vil være ærgerligt – for os alle – hvis vi snubler allerede her.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    It-overvågningsspecialist til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Servicecenter

    Midtjylland

    KMD A/S

    Finance Business Controller

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S