Netbutikker leverer sjældent varen

E-handelsfonden overvejer om levering bør være et kriterie i E-mærket. Det er noget af det vigtigste for kunderne.

Levering til tiden kan blive et af de krav de e-mærkede butikker skal leve op til i fremtiden.

Lars Schmidt Larsen er direktør i E-handelsfonden, som har ansvaret for e-mærket. Han fortæller, at foreningens nye analyse klart viser, at netbutikkerne skal ændre fokus.

"Det drejer sig meget mere om, at det skal være nemt og bekvemt end om pris," siger Lars Schmidt Larsen. Han mener, at netbutikkerne måske ikke skulle fokuserer så meget på pris, som de gør i dag.

Istedet mener Lars Schmidt Larsen, at netop leveringsområdet skal styrkes. Og det kan blive et område e-mærket også skal beskæftige sig med.

"Hvis det er så vigtigt for forbrugerne, så må vi se om vi kan gøre noget, men det er et meget komplekst område," siger Lars Schmidt Larsen.

Bedre data

Direktøren fortæller, at de nye tal på pris contra bekvemmelighed skal være med til at forbedre netbutikkernes strategier.

E-handelsfonden vil fra i morgen udgive nøgletal hvert kvartal. Den første udgave forsøger blandt andet at komme nærmere ind på, hvilke grupper der handler over nettet.

"Det er et værktøj, som vi skal bruge, og som branchen skal bruge," siger Lars Schmidt Larsen og tilføjer:
"Så er det ikke udviklerdrevet, men brugernes behov der får lov til at drive udviklingen."

Han forklarer, at han mener, at de eksisterende tal fra blandt andet Danmarks Statistik ikke har været tilstrækkelige. Blandt andet håber han, at den kvartalsvise e-handelsanalyse kan være med til at vise nogle udviklinger over tid og i kortere perioder.

"Blandt andet vil vi kunne se om julehandelen er større på nettet, eller om indkøbene bare flytter sig fra en anden varegruppe, for eksempel rejser," lyder det fra Lars Schmidt Larsen.

Tallene bliver offentliggjort torsdag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere