Levering til tiden kan blive et af de krav de e-mærkede butikker skal leve op til i fremtiden.
Lars Schmidt Larsen er direktør i E-handelsfonden, som har ansvaret for e-mærket. Han fortæller, at foreningens nye analyse klart viser, at netbutikkerne skal ændre fokus.
"Det drejer sig meget mere om, at det skal være nemt og bekvemt end om pris," siger Lars Schmidt Larsen. Han mener, at netbutikkerne måske ikke skulle fokuserer så meget på pris, som de gør i dag.
Istedet mener Lars Schmidt Larsen, at netop leveringsområdet skal styrkes. Og det kan blive et område e-mærket også skal beskæftige sig med.
"Hvis det er så vigtigt for forbrugerne, så må vi se om vi kan gøre noget, men det er et meget komplekst område," siger Lars Schmidt Larsen.
Bedre data
Direktøren fortæller, at de nye tal på pris contra bekvemmelighed skal være med til at forbedre netbutikkernes strategier.
E-handelsfonden vil fra i morgen udgive nøgletal hvert kvartal. Den første udgave forsøger blandt andet at komme nærmere ind på, hvilke grupper der handler over nettet.
"Det er et værktøj, som vi skal bruge, og som branchen skal bruge," siger Lars Schmidt Larsen og tilføjer:
"Så er det ikke udviklerdrevet, men brugernes behov der får lov til at drive udviklingen."
Han forklarer, at han mener, at de eksisterende tal fra blandt andet Danmarks Statistik ikke har været tilstrækkelige. Blandt andet håber han, at den kvartalsvise e-handelsanalyse kan være med til at vise nogle udviklinger over tid og i kortere perioder.
"Blandt andet vil vi kunne se om julehandelen er større på nettet, eller om indkøbene bare flytter sig fra en anden varegruppe, for eksempel rejser," lyder det fra Lars Schmidt Larsen.
Tallene bliver offentliggjort torsdag.