Selektiv outsourcing hitter

Tema: Outsourcing: Systemudvikling og driftsopgaver outsources mest, viser undersøgelsen IT i praksis 2007.

Det er et mindretal af de danske virksomheder, der outsourcer it-opgaverne fuldt ud. Til gengæld benytter en stadig større andel sig af at outsource enkeltområder af it-driften helt eller delvist.

Det viser Rambøll Managements undersøgelse IT i praksis 2007.

Systemudvikling er det område, som både offentlige og private virksomheder outsourcer mest.

Dette område outsources i 94 procent af de offentlige virksomheder helt eller delvist, mens andelen for private virksomheder er på 80 procent.

Drift af forretningssystemer som ERP, CRM og BI samt drift af infrastruktur som netværk, servere og storage bliver outsourcet af tæt ved 60 procent af de private virksomheder, mens tallet for det offentlige er tæt på 80 procent.

"Systemudvikling scorer så højt, dels fordi virksomheder vælger outsourcing og dels på grund af, at en del virksomheder kun har den systemudvikling, som foretages af leverandøren af virksomhedens standardsystem," siger konsulent Jacob Fink, Rambøll Management, der har været med til at udarbejde IT i praksis 2007.

Mere selektiv outsourcing i vente

Når mange virksomheder vælger at outsource driften af infrastruktur og forretningssystemer, skyldes det i følge Jacob Fink, at virksomhederne her kan se én klar fordel.

"Disse to områder har der historisk set været tale om store udgiftsposter. Det har altså i høj grad noget med volumen at gøre. Der er mange penge at spare, hvilket naturligt nok øger incitamentet til at outsource. På knap så udgiftskrævende områder er det mindre interessant." siger han.

Samtidig viser undersøgelsen, at over en fjerdedel af de adspurgte virksomheder forventer en øget outsourcing af de to driftsopgaver i løbet af de næste tre år, mens færre forventer øget outsourcing på de øvrige områder som support, uddannelse og it-sikkerhed.

"Der er tale om en langsom vækst, forstået på den måde, at den forventede outsourcing blandt virksomhederne har ligget på et jævnt stigende niveau gennem de sidste år. Men selvom det ikke går så hurtigt, så øges graden af outsourcing altså år for år." siger Jacob Fink.

Pas på faldgruberne

Men når virksomheder nøjes med at outsource dele af it-opgaverne, opstår der faldgruber.

"Ved selektiv outsourcing er det meget vigtigt, at virksomhedens processer er modne nok til at kunne vedligeholde snitfladerne mellem virksomhed og leverandør. Og kunne analysere og fastsætte nogle målbare krav," siger Jacob Fink og peger på, at det er særlig vigtigt, når der er tale om flere forskellige leverandører.

"Så det handler i høj grad om at have styr på organisationen og sikre orden på egen side. Ellers kan virksomheden hurtigt blive den svage i forholdet til leverandøren."

It-organisationen er derfor nødt til at have et detaljeret overblik over afhængigheder og opgavefordeling. Derfor er kendskabet til leverandøren særlig vigtigt, mener Jacob Fink.

Han mener derfor, at en dedikeret leverandørstyringsfunktion med ansvar for etablering, opfølgning og udvikling af samarbejdet, vil kunne hjælpe virksomheder til bedre at kunne styre den selektive outsourcing.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere