Microsoft-lobbyisme må få konsekvenser

ComputerViews: Microsoft har brugt sin markedsmagt til at mønstre en global lobbyindsats for at påvirke de nationale standardiseringsråd til at godkende sin Office-software som en certificeret standard.

I hele Europa – eller i det mindste i Schweiz, Portugal, Spanien, Tyskland, Italien, Norge, Sverige og Danmark – har Microsoft opfordret sine mange partnervirksomheder til at melde sig ind i standardiseringsarbejdet og aflevere velforberedte argumenter til fordel for Microsofts format.

I Sverige involverede bestræbelserne en kontant belønning til de partnere, der aktivt bakkede op om Microsofts sag.

I Danmark har bestræbelserne handlet mere om et massivt oplysningsarbejde og en personlig opfordring fra adm. dir. Jørgen Bardenfleth til partnerne om at skrive til Dansk Standard om Office-formatets fordele.

Lobbyisme er hverken ualmindeligt eller ulovligt. Det er kun naturligt, at Microsoft forsøger at varetage sine interesser bedst muligt. Det gør konkurrenterne også, ikke mindst i diskussionen om Office-formatet.

Kommercielle relationer

Det usædvanlige – og problematiske – i denne lobbyindsats er mobiliseringen af Microsofts store netværk af partnere. Alene i Danmark har Microsoft 3.500 partnervirksomheder, hvoraf mange er så tætte partnere, at deres indtægter næsten udelukkende beror på salg af Microsofts produkter.

De stærke kommercielle relationer mellem Microsoft og partnervirksomhederne gør, at de nærmest skal betragtes som en del af Microsofts organisation.

Når Microsoft selv skal forklare sin størrelse, styrke og betydning for samfundsøkonomien, så bliver partnerne da også fremhævet som en naturlig del af regnestykket. Microsoft har trods sin stærke markedsposition kun omkring 400 medarbejdere i Danmark. Når partnerne bliver lagt til, svulmer antallet medarbejdere i den virtuelle danske Microsoft-koncern til titusinder.

Svenskerne underkendte afsteming

Spørgsmålet er derfor, når Microsoft får snesevis af partnervirksomheder til at melde sig ind i standardiseringsrådene verden over for at afgive enslydende argumenter for Microsofts format, hvor mange stemmeberettigede virksomheder sidder der så reelt omkring bordet?

I Sverige har standardiseringsinstituttet SIS netop underkendt sidste uges afstemning om Microsofts format. Det skyldes ikke Microsofts lobbyindsats, men at en af organisationerne under afstemningen afgav to stemmer. Det strider mod principperne og reglerne for standardiseringsarbejdet.

Det er med andre ord et tungtvejende princip i standardiseringsarbejdet, at én organisation taler med én stemme. Det er et sundt princip. Men så må vi spørge igen: Hvor mange sidder der ved bordet, når Microsoft møder op med sine mange partnere?

De nationale standardiseringsråd må som en konsekvens af Microsofts lobbyindsats gå reglerne for standardiseringsarbejdet igennem, så fremtidens beslutninger bliver truffet på et balanceret grundlag.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil