Storbank lokker jobsøgere med net speed-dating

Nordea har sat turbo på online branding i kampen om arbejdskraften. Nu kan jobsøgere få en næsten personlig snak med ansatte via internettet.

Ud med chefernes timelange PowerPoint shows foran hundredvis af jobsøgende.

Ind med ’personlige’ møder mellem menige medarbejdere og jobsøgere via internettet.
Hos den nordiske storbank Nordea lader man i et nyt initiativ medarbejderne føre ordet på internettet i kampen om at tiltrække medarbejdere.

Potentielle ansøgere kan simpelthen speed-date 30 udvalgte medarbejdere via Nordeas hjemmeside – en ide banken har kopieret fra den fysiske verden, fortæller kommunikationsmedarbejder Klavs Valskov fra Nordea.

”Speed dating i den fysiske verden har været et brohoved. Sidste efterår mødte 15 studerende 15 ansatte i Nordea på en time. Hver studerende havde så fire minutter med per medarbejder, og fik på den måde hurtigt og personligt indtryk af Nordea som arbejdsplads. Det har givet så positive resultater, at vi har overført det til internettet,” siger han.

Web-cam var for tungt

Den oprindelige plan var, at nogle af Nordeas medarbejdere skulle være online med web-cam, og at potentielle ansøgere kunne koble sig på og få en direkte snak med medarbejderen om arbejdsforholdene.

”Men vi opgav den tanke, fordi det ville trække for mange ressourcer ud af virksomheden. I stedet kan man så møde 30 medarbejdere, der på internettet giver svar på omkring 20 spørgsmål der er stillet på forhånd om Nordea som arbejdsplads,” siger Klavs Valskov.

På internettet har man ikke fire minutter, men et minut per medarbejder til at klikke rundt i de udvalgte spørgsmål.

Giver afklarede jobsøgere

Umiddelbart kan det ligne et smart markedsføringstrick, og selv om man hos Nordea medgiver, at initiativet skal opfattes som led branding af banken, giver speed date på nettet bestemt også praktiske fordele i rekrutteringen, pointerer Klavs Valskov.

”Speed date på internettet hjælper ansøgerne med at blive afklaret. Folk finder ud af om de vi gå videre i ansøgningen og komme til et egentlig møde med Nordea, eller om det slet ikke er noget for dem,” siger han.

De 30 medarbejderne, der viser sig frem på internettet repræsenterer hele paletten af jobmuligheder i Nordea. Systemet er linket direkte op til Nordeas jobdatabase, så man med det samme kan se, hvilke jobåbninger, der er inden for ens eget område.

Alene i år regner Nordea med at ansætte 2.000 nye medarbejdere, heraf de 500 i Danmark. Nordea har i alt 30.000 ansatte.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly