Nokia viser vej for 42 milliarder kroner

Med købet af Navteq øger Nokia produktpaletten med flere tjenester i en tid, hvor indtjeningen fra mobiltelefoner er under pres.

Nokia viser vej med købet af det digitale kort-firma, Navteq, for 42,4 milliarder kroner. For udover at kunne levere flere positioneringsfunktioner i Nokias enheder, så hjælper købet også Nokia med at øge produktpaletten med tjenester, i en tid, hvor indtjeningen fra mobiltelefoner er under hårdt pres.

Navteq forsyner online-tjenester som Mapquest, Garmin og Magelllan Navigation med digitale kort. Den største konkurrent er Tele Atlas, der i øjeblikket leverer kort -services til Nokia.

Aftalen mellem Nokia og Navteq kommer to måneder efter, TomTom NV, en stor producent af GPS-produkter, fortalte, at de ville købe Tele Atlas. Det officielle købstilbud fra TomTom blev fremsat i dag tirsdag.

TomTom forventes at tilbyde Tele Atlas som en 'stand alone'-ydelse, men købet efterlader Tele Atlas-kunderne som Nokia, i en form for uvished, siger Chris Jones fra Canalys Ltd. Ved købet af Navteq vil Nokia sikre sig, at de har fortsat har adgang til de digitale kort, som der brug for, siger han.

Købet af Navteq, er et af de største opkøb Nokia har foretaget. Det finske firma har indvilliget i at betale 78 dollars pr. Navteq-aktie, hvilket er 34 procent over noteringen for en måned siden. Den samlede købspris er 42,9 milliarder kroner, eller 40,3 milliarder plus Navteqs likvide kapital.

Handlen skal godkendes af aktionærerne og forventes afsluttet i første kvartal 2008, siger Nokia.

GPS af strategisk betyding for Nokia

GPS-delen er vigtig for Nokia, der har denne funktion, som en væsentlig del af deres strategi.

Firmaet præsenterede den første mobile enhed med indbygget GPS, N95, i Europa og Asien tidligere på året, og forventes senere at tilbyde samme ydelser i billigere telefoner.

Nokia siger, at firmaet stadig vil servicere Navteq-kunder, så som hos MapQuest, mens de på samme tid vil tilbyde flere af deres egne lokationsbestemte tjenester.

Det omfatter tjenester, der gør det lettere at modtage trafik-meldinger, oplysninger om tankstationer og restauranter på mobiltelefonen.

"Købet af Navteq er muligvist et defensivt træk, der er gjort for at komme først til mølle," siger Chris Jones, der nævne Microsoft, Yahoo og Google som mulige opkøbere.

Alle tre, har øget deres korttjeneste-funktioner. Navteq giver også Nokia en ekstra indtjeningsmulighed, i en tid, hvor salgsprisen for deres telefoner falder. Firmaet er i færd med at udbygge deres spil og musik-tjenester.

"Den største indtjening i kort-tjenesterne er blevet snuppet af firmaer som TomTom og Garmin, men vi tror stadig, at der er mange penge at tjene," siger Andrew Jones.

Navteq har opgjort omsætningen til 1,058 milliarder kroner i andet kvartal 2007, hvilket er en stigning på 49 procent i forhold til sidste år. Fortjenesten i denne periode var 214 millioner kroner. Som sammenligning berettede Tele Atlas om en omsætning på 539 millioner kroner i samme periode, og en stigning på 21 procent - og, samtidigt et tab på 1,2 millioner euro.

Oversat af Bo Madsen

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S