Fagforening skoser TDC for tekniker-fyringer

TDC har fyret for mange teknikere og kan derfor ikke leve op til IT- og Telestyrelsens krav. Alligevel vil TDC ikke hyre flere teknikere. Dansk Metal er rystet over udmeldingen.

TDC har tilsyneladende været lidt for flittig til at uddele fyresedler til selskabets teknikere.

Den erkendelse kommer TDC selv frem til i dagens udgave af JydskeVestkysten, hvor TDC undskylder den lange ventetid på fejlretninger og på at få etableret telefonforbindelser med for få teknikere.

TDC mangler godt 200 af slagsen, lyder vurderingen.

Det betyder, at TDC ikke er i stand til at overholde de krav, som IT- og Telestyrelsen stiller. Mange steder i Danmark må kunderne vente mellem seks og otte uger, før TDC-teknikere får tid til at svinge forbi.

"Vi tilpasser løbende arbejdskraften til det, vi tror, vi har brug for, men i forhold til fejl, der kræver gravearbejde, har vi fejlvurderet," siger kundeservicedirektør Peter Lang Nielsen til avisen.

Regn, byggeaktivitet og force majeure

Over for IT- og Telestyrelsen undskylder TDC sig med store mængder regn og en stor byggeaktivitet, der går ud over kabler.

Det er force majeure, mener teleselskabet, og IT-og Telestyrelsen er tilsyneladende enig, da den endnu ikke har fundet anledning til at gribe ind.

TDC har ikke noget bud på, hvornår de lange ventetider er overstået, og TDC igen lever op til de offentlige krav

Overfor Radioavisen afviser TDC's fastnetdirektør Carsten Dilling, at problemet kan løses ved at genansætte op til 200 af de teknikere, TDC har fyret siden 2003.

"Jeg tror ikke, at danskerne ønsker, at vi tager masser af nye medarbejdere ind. Kvaliteten bliver ikke bedre af det," siger Carsten Dilling.

Den udmelding har Per Påskesen, forbundssekretær hos Dansk Metal, der organiserer langt de fleste TDC-teknikere, kun hovedrysten til overs for.

"På den ene side siger TDC, at selskabet har fyret for mange og derfor ikke kan leve op til kravene, men samtidig siger Carsten Dilling, at TDC ikke vil ansætte flere. Det hænger jo ikke sammen, og det går ud over kunderne," siger Per Påskesen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job