[Tema:] Samspillet mellem persondataret og logningsbekendtgørelse pålægger hotellerne en forpligtelse yderligere, udover pligten til at registrere selve datatrafikken:
Gæsten har ret til at se, hvad hotellet har registeret under opholdet.
"Der har ikke mig bekendt været eksempler på, at gæster har forlangt en liste over de oplysninger, hotellet har gemt om dem," siger Jens Zimmer Christensen, bestyrelsesmedlem og talsmand for hotel- og restauratørorganisationen Horesta.
Ikke desto mindre har danske hoteller siden 15. september under bødestraf været forpligtet til at kunne forsyne gæsterne med netop de oplysninger.
"Hotellerne kan idømmes bøde, hvis de ikke udleverer oplysningerne," siger Torben Waage, advokat og telekommunikationsekspert i advokatfirmaet Kromann Reumert.
Han tvivler på, at alle hoteller og restauranter har systemer, der kan håndtere sådan et kundekrav.
"Ikke alle hoteller er helt oppe at køre, men flere og flere er på plads, og begynder at forstå, hvad det hele går ud på. Vi er bekendt med lovgivningen. Hvis nogen spørger om egne oplysninger, har man fire uger til at svare," siger Jens Zimmer Christensen.
Ingen forudsætninger for at løse opgaven
Horesta har været i medierne adskillige gange med kritik af logningsbekendtgørelsen.
Det største problem er følge Jens Zimmer Christensen, at hoteller og restuaratører i bekendtgørelsen har fået status af tele- og internetudbyder.
"Vi taler ikke imod nødvendigheden af at logge og gemme. Men det er yderst uheldigt, at en væsentlig del af logningen er blevet pålagt et erhverv, der absolut ingen forudsætninger har for at løse opgaven," siger Jens Zimmer Christensen.
Horesta ser bekæmpelse af terror som et emne, der fortjener respekt og opmærksomhed.
"Men det er en samfundsopgave, som ikke skal løses af folk, der ikke har forudsætningerne for det," siger han.
Et skævt pennestrøg
Logningsbekendtgørelsen beskriver han som et net, der kastes ud over alle borgere.
"Et net kan være mere eller mindre finmasket. Men det, der er galt med denne lov er, at nettet er i stykker," siger Jens Zimmer Christensen.
Han mener, at politikerne har forsøgt at indføre terrorbekæmpelse med et skævt pennestrøg, og ledsager gerne den holdning med en dyster lignelse:
"I Danmark mangler vi læger. Forestil dig, at vi om fredagen indfanger hoteldirektører, eller taxachafførerer for den sags skyld, og udnævner dem til kirurger. Om lørdagen kan vi læse i avisen, at de ansvarlige politikere har løst problemet. Nu er der læger nok. Men kun indtil om mandagen, hvor de skal til at lave noget, de ikke har forstand på."
Konkurrenceforvridning
Han peger på, at logningsbekendtgørelsen desuden virker konkurrenceforvridende over for hoteller i andre lande, som ikke er underlagt de i EU-sammenhæng enestående stramme danske regler.
For et typisk hotel ligger etableringsomkostningen til et system, der lever op til logningsbekendtgørelsens krav, på et sted mellem 50.000 og 100.000 kroner.
Derefter er der driftsomkostninger på anslået mellem 500 og 1.000 kroner per værelse per år, vurderer Horesta-talsmanden.
Det er 40.000 hotelværelser i Danmark.