Dansk rejseportal flyver ud i verden

Den danske rejseportal Travelmarket vil synliggøre sin værdi i markedet via en børsnotering. Provenuet på 14,4 millioner kroner skal bruges på en storoffensiv i udlandet og opkøb.

Artikel top billede

”England er det første marked vi går efter. Vi målretter vores flysøgning specielt mod det engelske marked. Hvis vi får succes der, vil vi også lave en version, de er rettet mod USA og Canada. Men det vil først være i 2009 eller 2010,” siger direktør og stifter af Travelmarket Ole Stouby.

Med en kommende, engelsksproget udgave og en forventet børsnotering på First North børsen senere på året, signalerer den danske rejseportal, Travelmarket, at selskabet for alvor vil til at bide skeer med udlandet.

I dag har Travelmarket også en tilstedeværelse på det svenske og norske marked, men nu skal antallet af potentielle brugere udvides betragteligt, siger direktør og stifter Ole Stouby.

”England er det første marked vi går efter. Vi målretter vores flysøgning specielt mod det engelske marked. Hvis vi får succes der, vil vi også lave en version, de er rettet mod USA og Canada. Men det vil først være i 2009 eller 2010,” siger Ole Stouby.

Travelmarket har omkring 100.000 registrerede brugere af deres rejsesøgemaskiner og har cirka 250.000 besøgende om måneden, og er dermed en af de største rejseportaler herhjemme.

Og søger man for eksempel på rejser via MSN.dk er det Travelmarkets søgerobot, der leder flyselskaber og rejsearrangøreres tilbud frem til brugernes skærme.

Brugere skal købe aktier

Det er i høj grad brugere af Travelmarket, der forventes at spytte penge i kassen, når Travelmarket i begyndelsen af november offentliggør sit børsprospekt.

Planen er, at gå på First North og rejse 14,4 millioner kroner. Aktierne får en pålydende værdi på 1 krone og bliver udbudt til 26 kroner stykket.

Men hvorfor overhovedet gå på børsen, Ole Stouby?
”For at få en officiel værdifastsættelse af vores aktier. Og sammen med provenuet fra børsintroduktionen giver en værdifastsættelse os noget at handle med, hvis vi støder på spændende virksomheder, som kan styrke vores position eller forretningsgrundlag, og som vi måske kunne tænke os at overtage,” siger han.

Der bliver formentlig også brug for et større kapitalgrundlag, når Travelmarket skal gafle sig ind på de engelske forbrugere.

Ole Stoubys Travelmarket skal konkurrere med store rejsesøgeportaler som cheapflights.co.uk, kajak.co.uk, sidestep.co.uk og travelzoo.com, der er noteret på NASDAQ-børsen i USA.

”Vi gerne i løbet af et par år kunne måle os sig med konkurrenterne i England, når det kommer til serviceniveauet for vores brugere. Og hvis man kan levere den bedste applikationer, der giver det bedste overblik for brugerne, så vinder man slaget,” siger Ole Stouby.

Han lægger dermed også op til, at Travelmarkets søgemaskine skal vinde brugere via mund-til-mund metoden over internettet, snarere end via dyre annoncekampagner på tv og i trykte medier.

Platform fra Vejle. Søgerobotter fra Ukraine

Selskabet har 21 ansatte i hovedsædet i Vejle og en ansat i både Sverige og Norge.

Alt udviklingsarbejdet på Travelmarkets søgeplatform foregår fra hovedsædet, og platformen er på plads. Når der kobles nye markeder som det engelske på den grundlæggende platform sker arbejdet fra Ukraine, hvor der i øjeblikket arbejder fem programmører for Travelmarket.

”Deres opgave er at lave en søgerobot per flyselskab, og dem kommer der mange flere af, når vi udvider med det engelske marked. Blandt andet derfor vil vi også udvide vores stab i Ukraine til 15 mand.,” siger Ole Stouby.

I det forrige regnskabsår (2006/07) omsatte Travelmarket for 18 millioner kroner, og forventningen er, at den stiger til 21 millioner kroner i 2007/08 i det Ole Stouby karakteriserer som en kontrolleret ekspansion.

Indtægterne henter selskabet fortrinsvis fra annoncer og clicks der kommer ind på flyselskaberne og rejsearrangørernes sider fra Travelmarkets søgeside. En ny fremadstormende indtægtskilde er clicks, der fører til en egentlig booking.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S