Sådan skaber Nokia fremtidens mobil-teknologier

Reportage: Den finske telegigant Nokia spytter nye mobiltelefoner og services ud på verdensmarkedet året rundt. For at kunne fortsætte den mobile formkurve, er der behov for innovation fra Nokia Research Center.

Artikel top billede

"Et åbent sind er det stærkeste innovations-redskab," lyder den korte version af idé-opskriften fra Petteri Alinikula, vice president i Nokia Research Center.

Oulu, Finland: Efterårsmørket ligger som en tung, grå dyne over den nordfinske by Oulu denne morgen.

Alligevel er der allerede tidligt om morgenen gang i Nokia-kontorerne, da Computerworld træder ind i den del af Nokia-land, Nokia Research Center, som er med til at tegne telegigantens fremtid ved hjælp af forskning og udviklingsstrategier.

Grænserne er i bogstaveligste forstand godt bevogtet i Nokia, for de fremmødte journalister til arrangementet The Way We Live Next får ikke lov til at begive sig rundt i bygningerne på egen hånd.

Måske er det fair nok, for Nokia Research Center, der globalt tæller omkring 800 medarbejdere, er trods alt stedet, hvor de store tanker bliver tænkt. De tanker, der skal gøre Nokia bedre end Samsung, LG og Motorola. For ikke at nævne dem med iPhone.

Sådan bliver du innovativ

For Petteri Alinikula er innovation ligeså livsnødvendigt som at spise og sove. Som vice president i Nokia Research Center er han ansvarlig for, at selskabet kan nuppe den mobile førertrøje fra konkurrenterne inden for blandt andet interaktive teknologier, internet og trådløse forbindelser.

"Et åbent sind er det stærkeste innovations-redskab," lyder den korte version af idé-opskriften fra Petteri Alinikula, der har været ansat i Nokia Research Center siden 1993 og har en Ph.d. i elektronisk design fra Pennsylvania universit.

"Jeg føler egentlig ikke, at vi har nogen højere visdom, der fortæller os, hvordan det skal gøres. Vi forsøger at opnå det fra flere via flere forskellige tilgange," fortæller han til Computerworld.

Helt så simpelt er det dog ikke i Nokia, for hos verdens største mobilproducent har man en innovations-strategi, der omfatter hele organisationen, hvilket i praksis vil sige de over 21.000 personer, placeret i 11 lande, der arbejder med forskning og udvikling i Nokia.

"Vi opfordrer hele organisationen til at komme med nye idéer. Det behøver ikke at være særligt konkrete idéer, men vi har en måde, hvorpå vi udvælger de mest lovende eller kontroversielle idéer," siger Peterri Alinikula.

To fremgangsmåder

Nokia Research Center, som altså kun udgør en mindre del af forskningen og udviklingen i Nokia, har fået patent på over 600 idéer og teknologier, siden enheden blev skabt i 1986.

Ifølge Petteri Alinikula er der to fremgangsmåder, der går igen, når der skal tænkes innovativt om nye mobil-teknologier: Enten forsøger man at finde en løsning på et eksisterende problem, eller også forsøger man at finde et formål med en eksisterende løsning. Den ene fremgangsmåde er ikke nødvendigvis bedre end den anden, forklarer han.

"At finde en løsning på et problem er selvfølgelig meget lige ud af landevejen-innovation. Ikke desto mindre er der blevet skabt mange store opfindelser ved at finde et formål med en løsning."

Som et eksempel nævner Petteri Alinikula SMS'erne, der oprindelig var skabt til interne formå i teleindustrien, men endte med at blive en ekstremt succesfuld mobil-teknologi på massemarkedet.

Eller for at skifte til en helt anden branche; Viagra blev oprindelig skabt til at behandle depressioner, men den lille pille viste sig som bekendt også at have andre, store, fordele.

Fejl er en del af spillet

Den allervigtigste egenskab, man skal besidde, hvis man ønsker at være et nytænkende og nyskabende teknologiselskab er dog evnen til at acceptere fejl.

Innovation handler om at prøve nye ting, og en vis mængde af de ting, man prøver, må nødvendigvis vise sig ikke at give de store resultater med det samme – men gevinsten skal nok komme på sigt, mener Petteri Alinikula.

"Det er et paradoks. Du ønsker ikke at starte på noget, som du forventer vil blive en fiasko, men når vi ser tilbage, er det samtidig meget let at se, hvor meget fejltagelserne har gavnet virksomheden med," siger han og peger blandt andet på DAB (Digital Audio Broadcasting), som et eksempel på en teknologi, Nokia har brugt en del kræfter på uden at få den umiddelbare gevinst ud af det.

"Det er det gode ved en relativ stor organisation, at vi har råd til det. Det kan godt være, at vi ikke ser gevinsterne lige med det samme, men efter en del skridt ser du, at det var godt, at vi gjorde det," lyder det fra Petteri Alinikula.

Læs mere om Nokias innovationsstrategi og de konkrete, nye teknologier fra selskabet i avisen Computerworld i næste uge.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil