"Vi blev ikke fyret fra Skype"

Lukrativ bonusaftale mellem eBay og Skypes stiftere Janus Friis og Niklas Zennström var en væsentlig årsag at vejene måtte skilles. Det fortæller Skypes afgående Michael Jackson.

"Der er ikke rigtigt. Absolut ikke. Ingen er blevet smidt ud, det er mere en naturlig udvikling oven på en virksomhedsovertagelse."

Michael Jackson, der netop har forladt sin stilling som Director of Operations i Skype er fuldstændig klar i mælet, når det kommer til spørgsmålet om, hvorvidt Janus Friis, Niklas Zennström og han selv blev presset ud af Skype af ledelsen i eBay.

For ham drejer det sig først og fremmest om, at tiden er kommet, hvor der er brug for andre kompetencer og folk til at drive Skype videre under det langt større eBay.

Diskussion om væksthastighed

Men omvendt er Michael Jackson også på det rene med, at der var heftige diskussioner om Skypes forretningsmæssige udvikling.

"Niklas, Janus og jeg selv havde den opfattelse, at jo flere, der brugte Skype, jo bedre var det. Men væksten skulle komme uden at man tænkte alt for meget på penge. Der skal selvfølgelig være indtægter og profit i Skype, men det er bare spørgsmålet om, hvornår man kan opnå de opsatte mål," siger Michael Jackson.

Han henviser til de mål, der blev sat op i den såkaldte earn-out agreement (bonusaftale) mellem eBay og sælgerne af Skype i september 2005.

"Men den store fokus på at opfylde målene i earn-out gav anledning til nogle ulogiske beslutninger, som i virkeligheden ikke passede nogen. Det var måske årsagen til, at eBay ønskede en forhandling om den oprindelige earn-out agreement, og at man begyndte at diskutere, hvordan Skype skulle drives videre," siger Michael Jackson.

Han har den personlige opfattelse, at bonusaftalen, der opsatte konkrete målsætninger for Skypes udvikling frem til 2009, i praksis var en ulempe for en bæredygtig udvikling af Skypes forretning.

I teorien kunne bonusaftalen udløse en ekstragevinst til Janus Friis, Niklas Zennström og de øvrige sælgere af Skype på op mod 9 milliarder kroner oven i den umiddelbare salgssum på 16 milliarder kroner.

Men så store bonussummer risikerer at give en usund og kortsigtet maksimering af indtægterne, mener Michael Jackson.

"Man kunne rent faktisk have opfyldt bonusaftalen, men problemet var bare, at man ville have skadet firmaet ved at indføre ting, der på sigt ville virke frastødende på Skypes brugere. Vi ville jo alle gerne have, at bonusaftalen lykkedes, men det skulle være på den rigtige måde. Jeg vil næsten sige, at bonusaftalen viste sige at være et problem," siger han.

Bonusaftalen spændte ben

Michael Jackson understreger, at der sådan set ikke var det store uenigheder mellem eBay og Niklas Zennström, men at det nok så meget handlede om, at bonusaftalen og forretningsudviklingen ikke gik godt i spænd.

EBay ønskede således reelt ikke at få gevinster på Skype på en så hård facon, som bonusaftalen i grunden lagde op til.

Han nævner, at et af målene i bonusaftalen var, at få et bestemt antal aktive brugere på Skype.

"Det er meget nemt at skaffe aktive brugere, men det er sværere at gøre det på en forsvarlig og holdbar måde. Der er jo ingen grund til at bruge penge og energi skaffe brugere her og nu, hvis de alligevel ikke bruger det til noget når det kommet til stykket," siger han.

Stik mod den almindelige opfattelse af, at Skype er en underskudsforretning, fortæller Michael Jackson, at Skype har kørt med driftsoverskud i de sidste tre kvartaler, og at det generelt er blevet en profitabel forretning.

Men med en årlig omsætning på omkring to milliarder kroner er det også en almindelig opfattelse, at Skype på sigt er nødt til at hæve indtægterne betydelig for at retfærdiggøre eBays opkøbspris på i alt 16 milliarder plus de 2,8 milliarder kroner, som blev udbetalt efter den nylige forhandling om bonusaftalen.

Skype skal fortsat ekspandere

Den betragtning er Michael Jackson sådan set enig i.

"Det er fint at have over 200 millioner brugere, men hvis de ikke er aktive, giver det ikke indtægter. Men igen er det spørgsmålet om, hvor hurtigt den udvikling kan gå," siger han og fortsætter:

”Men følelsen er ikke, at Skype skal øge indtægterne per bruger mere, måske mere det modsatte. Skype er nødt til at udvide brugerskaren, og sælge det samme antal ydelser til hver enkelte bruger - ja måske endda mindre – men til mange flere brugere,” siger Michael Jackson, der således understreger, at Skype fortsat skal ekspandere, ikke konsolidere i den nuværende fase.

Ved udgangen af tredje kvartal 2007 havde Skype 246 millioner brugere, og Michael Jackson ser overordnet gode muligheder for, at eBay kan opfyldet målsætningen om at gøre Skype til den foretrukne kommunikationskanal.

Han nævner i den forbindelse, at der er store perspektiver i den netop indgående aftale med Myspace, en aftale, der betyder, at Skype bliver drivkraften i messenger-produkterne på Myspace.

Pres på frihedsgrader

Da eBay købte Skype i september 2005 blev selskabet udstyret med et frihedsbrev, der betød, at det oprindelige Skype-team med Janus Friis og Niklas Zennström i spidsen, kunne udvikle selskabet i pagt med deres egen visioner.

De blev lovet, at eBay ikke ville trække noget ned over hovedet på Skype. Omvendt kunne man fra Skypes side bare henvende sig til eBay-ledelsen i San Francisco, hvis Skype skulle bruge hjælp til at administrere og udvikle selskabet.

Den model står nok for fald nu.

I hvert fald bliver det afgørende, hvem, der sætter sig som den endelige afløser for Niklas Zennström på direktørposten, mener Michael Jackson.

"Der bliver nok tale om nogle ændringer. En virksomhed bygges jo meget op om den kultur, som direktøren bærer med ind. Stillingen er ledig nu, og det er helt sikkert, at den nye mand har en svære opgave med at følge op på Skypes vækst," siger han.

EBay har udpeget sin egen Chief Strategy Officer, Michael van Swaiij, som midlertidig direktør.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere