Facebook vil sælge bruger-data til annoncører

Personlige og målrettede annoncer og salg af bruger-oplysninger til annoncørerne skal skrue Facebooks indtjening i vejret.

Computerworld News Service: Facebook har løftet sløret for Facebook Ads, der et nyt tilbud til dets annoncører.

Facebook Ads er et reklamesystem, der skal gøre det lettere for annoncørerne at ramme de rette målgrupper blandt Facebook-brugerne.

Med et forventet overskud på 768 millioner kroner i år er Facebook nødt til at gøre en større indsats for at målrette reklamerne og lette distributionen.

Forventer dramatisk øgning

Facebook er verdens andenstørste sociale netværk; MySpace indtager førstepladsen.

Der er forventninger om, at Facebook vil øge indtjeningen dramatisk, da selskabet har den hastigst voksende gruppe af brugere, som frivilligt har afgivet en mængde informationer om dem selv i deres profiler og gennem deres aktiviteter på sitet.

Facebook Ads, der støttes af 60 store firmaer - som Coca-Cola, Blockbuster og Verizon Wireless - indeholder tre væsentlige komponenter.

Firmaer kan oprette profiler ligesom privatpersoner kan det i dag.

Reklamer kan deles

SocialAds gør det muligt for brugerne at dele reklamer, som de finder relevante, med andre. Facebook vil lave et interface, hvor reklamekøberne kan hente information om brugernes aktiviteter.

Ved lanceringen var der flere end 100.000 virksomhedsprofiler, kaldt Facebook Pages, på sitet.

Virksomhederne kan designe deres egen side, placere information, fotos, videoer, musik og applikationer, som Facebook-brugerne kan interagere med.

Reklamer anbefales

Folks aktiviteter på en Facebook Page kan deles med deres Facebook-"friends. Det er noget Facebook, som forventer vil forbedre effekten, da reklamen er anbefalet af en bekendt.

Med Facebook Insights får annoncørerne adgang til data om aktivitet, demografi, reklamevisninger og tendenser relateret til deres side.

Det vil ikke være muligt at få adgang til informationer, der kan afsløre brugerens identitet.

Firmaet har også løftet sløret for et program, der gør det muligt for brugerne at dele oplysninger om deres aktiviteter på internettet.

Der er 44 websites, der deltager i programmet Facebook Beacon.

Indehaveren af websitet bestemmer selv, hvilke handlinger, som brugeren kan med sine Facebook-venner, det være sig salg på auktioner, køb af ting eller visning af et videoklip. Blandt deltagerne i Beacon er eBay, Fandango, CollegeHumor, Travelocity og Citysearch.

Oversat af Bo Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere