Dansk Bredbånd får ny topchef efter lang tids tørke

Efter mere end et halvt år uden administrerende direktør får Dansk Bredbånd ny topchef, som kommer fra en topstilling i Telia.

Dansk Bredbånd får efter et halvt år med en midlertidig løsning ny administrerende direktør i skikkelse af Svend Thomsen.

Han kommer fra en stilling som finansdirektør i Telia, og når han tiltræder, er Dansk Bredbånds langvarige direktørjagt endegyldigt slut i denne omgang.

Selv forventer Svend Thomsen, at han vil få meget glæde af de erfaringer, han har fået i mobilbranchen.

Vokse eller tjene penge?

”Jeg har været med til at få Telia Mobil til at vokse fra 50- 60.000 kunder til de ca. 1,4 millioner, som selskabet har i dag. Også hos Dansk Bredbånd får jeg brug for at finde en balance mellem bundlinie og hvor meget, man skal vokse," siger Svend Thomsen til Computerworld.

Han understreger, at hans baggrund som finansdirektør ikke betyder, at han er ansat til at gøre regnskabets røde tal sort med et trylleslag.

”Dansk Bredbånds aktionærer har et langt sigte, men derfor har de selvfølgelig alligevel et ønske om, at firmaet kommer til at tjene penge, balanceret imod, at de også ønsker, at firmaet skal vokse.” siger Svend Thomsen og fortsætter:

”Jeg ville være ked af, at sige offentligt, hvornår vi kan præsentere sorte tal på bundlinjen. Det er en diskussion, som vi skal have med aktionærerne, men der er ikke nogen tvivl om, at det er hensigten´- også på kortere sigt,”

Nu kommer væksten

Indtjeningen har været plaget af en relativt beskeden kundetilvækst, men Svend Thomsen ser positivt på fremtiden.

”Væksten i det her marked er meget påvirket af, hvor hurtigt udrulningen af fiber går. Det er i høj grad styret af energiselskaberne, og det er begyndt at gå rigtig stærkt i forhold til tidligere,” siger Svend Thomsen.

Hvordan vil I sikre, at Dansk Bredbånd bliver valgt som serviceleverandør på de nyudrullede fibernet?

”Det er meget enkelt og meget klassisk. Det vil vi, fordi vi har det bedste produkt til prisen - vel at mærke i kundens øjne. Vi har det mest spændende og fremadrettede produkt overhovedet, og vi har en vækstmotor, som virker. Resten er egentlig et spørgsmål om tid.”

For at holde vækstmotoren i skak understreger Svend Thomsen nødvendigheden af, at holde et vågent øje på bundlinjen for at sørge for balance mellem de to mål.

Vil du holde et skarpere øje på bundlinjen, end der er blevet tidligere?

”Det vil jeg nok,” siger Svend Thomsen.

Den tidligere administrerende direktør, Niels Svenningsen, tog en stilling hos Hitachi allerede seks måneder efter, han havde forladt Topnordic til fordel for Dansk Bredbånd.

Svend Thomsen afløser advokat Andreas F. Nørfelt, der har fungeret som konstitueret administrerende direktør siden Niels Svenningsen forlod posten.

Svend Thomsen tiltræder stillingen 1. december.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job