Nu kommer Danmarkskataloget over serviceydelser

Tema: Omkring 1.600 offentlige serviceydelser til borgere og virksomheder bliver tilgængelige i næste uge - det første effektive redskab til en SOA-strategi.

Overblik. Overblik. Overblik.

For at få det fulde udbytte at en SOA-strategi i den offentlige sektor er det nødvendigt at vide, hvilke byggeklodser, der er til rådighed i de mange og spredte it-systemer i kommuner, regioner og stat.

Måske er det en banal konstatering, men faktisk er det først her ved udgangen af 2007, man er ved at få etableret det fulde overblik over de offentlige it-systemer.

Det er en øvelse, som har optaget Den Digitale Taskforce og projektleder Kristian Hjort-Madsen fra Finansministeriet gennem længere tid, og som er helt nødvendig for at komme videre.

”Vi har indtil nu ikke lavet en samlet SOA-strategi for den offentlige sektor. Man kan starte med SOA i et hjørne af sin butik eller man kan tænke i et fællesoffentlig servicelandkort for hele butikken.

Mange af de hidtidige tiltag har været ad hoc-agtige og på tværs af forskellige sektorer, men uden en egentlig samordning.

Ideen i SOA er jo, at man, i hvert fald inden for et afgrænset område, genbruger forskellige byggeklodser i flere systemer, og det kan man altså bedst, hvis man har overblik over butikken. Det er noget vi nu retter op på,” siger Kristian Hjort-Madsen.

Kort til SOA navigation

Første etape skydes i gang i slutningen af november, når Den Digitale Taskforce på hjemmesiden modernisering.dk, offentliggør den såkaldte fælles-offentlige forretningsreferencemodel FORM.

FORM er et katalog, hvor overblikket over samtlige offentlige serviceydelser til borgerne og til virksomhederne bliver gjort offentligt tilgængeligt.

Den Digitale Taskforce har i arbejdet kortlagt i omegnen af 1.600 serviceydelser til borgerne og virksomhederne fordelt på cirka 400 opgaveområder/komponenter, som et udgangspunkt for den fællesoffentlige SOA strategi.

Med dette Danmarkskort på skærmen er det forventningen, at der for alvor kan komme skred i for eksempel implementeringen af SOA-arkitektur i den offentlige sektor.


”Med det her kort over potentielle fælles SOA forretningsservices i hånden kan vi pege på, hvor myndigheder har noget til fælles og derfor bør arbejde sammen og genbruge hinandens tjenester.

Det er første gang, vi får et sådant redskab - så det bliver spændene at se reaktionen,” siger Kristian Hjort-Madsen.

Han forventer, at det med den nye gennemsigtighed bliver sværere for de enkelte offentlige myndigheder at lave suboptimale it-løsninger, fordi det netop vil være åbenlyst, hvor der i givet fald er overlappende offentlige systemer.

12 serviceområder udpeget

Desuden vil det give Den Digitale Taskforce et godt overblik over, hvor der er store potentialer i samarbejde og dermed effektivisering af arbejdsgange og samordning af it-systemer. Alt sammen noget, der er centralt for at føre digitaliseringsstrategien ud i livet.

Den fælles-offentlige referencemodel vil være indordnet i 12 overordnede serviceområder, der understøtter digitaliseringsstrategiens tanke om domæner, siger Kristian Hjort-Madsen.

”Så kan man inden for nogle afgrænsede områder for borgerne som for eksempel borgerskab, erhverv og ejendomme, få fastlagt, hvad der findes af fælles informationskilder. Det kan være registre som CPR, CVR, BBR, som man så kan trække på tværs af systemerne.”

Netop de store og solide registre ser Kristian Hjort-Madsen som et aktiv for Danmark i opbygningen af de nye tjenester.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere