Ny kampagne skal gøre unge vilde med it

Som et led i branchens evige rekrutteringsindsats vil Foreningen IT Branchen og Dansk Erhverv lokke de unge til at vælge it-uddannelser med en ny storstilet kampagne.

Artikel top billede

En række rollemodeller skal overbevise gymnasieelever om, at it-branchen er et spændende sted at arbejde. En praktikuge skal vise elever i 9. klasse, hvordan det er at arbejde i branchen og en storstilet image-kampagne skal øge de unges interesse for branchen. (Arkivfoto)

Der mangler hænder og hoveder i den danske it-branche, og de fleste er enige om, at det problem skal der tages hånd om. Derfor søsætter foreningen IT Branchen og Dansk Erhverv nu en stor kampagne for at få flere unge til at vælge it-uddannelser.

For at nå ud til så mange potentielle kommende it-folk som muligt har man valgt at fokusere på tre forskellige strategier.

En række rollemodeller skal overbevise gymnasieelever om, at it-branchen er et spændende sted at arbejde. En praktikuge skal vise elever i 9. klasse, hvordan det er at arbejde i branchen, og en storstilet image-kampagne skal øge de unges interesse for branchen.

Fang dem tidligt

Computerworld har tidligere bragt en historie om en folkeskoleelev, der havde svært ved at finde en praktikplads i it-branchen.

IT Branchen og Dansk Erhverv har udnævnt uge 46 som koordineret praktikuge for folkeskoleelever. Og hvis det står til IT Branchens direktør Jakob Lyngsø, skulle det nødigt være sådan, at det er svært for interesserede elever at finde en plads.

"Vi melder meget kraftigt ud til vores medlemmer, at vi forventer, at de alle sammen stiller op og laver et praktikforløb for dem, der gerne vil ud i den uge.

Det her skal vi gøre, og ingen kan melde fra. De bliver hevet ind i en eller anden galge, hvis de ikke vil være med," siger en bestemt Jakob Lyngsø, der medgiver, at det ikke er alle it-virksomheder, der er lige vilde med tanken.

Blandt andet for at få så mange som muligt til at vælge et praktikforløb hos en it-virksomhed, vil der blive lanceret en storstilet image-kampagne, der skal skabe opmærksomhed om branchens fortrinligheder.

"Det er klart, at forudsætningen er, at de unge overhovedet gider. Hvis de hellere vil i praktik hos en cykelsmed, så hjælper det jo ikke, at praktikforløbet er godt," siger Jakob Lyngsø.

Et kedeligt image

Præcis hvordan image-kampagnen skal gribes an ligger ikke fast endnu, men i oplægget er der adskillige nøgleord at bide mærke i. Nye medier, image, der også taler til piger og de unge skal ikke blot informeres, men involveres.

"Projektet er lige blevet godkendt og accepteret af vores bestyrelse, og specielt med hensyn til imagekampagnen er vi nok ikke helt færdige endnu," fortæller Jakob Lyngsø.

Det er meningen, at der skal indhentes ekspertbistand fra folk med erfaring i at kommunikere til målgruppen, og der er ambitioner om en netdistribueret tv-serie, der skal vise, hvor spændende det er at arbejde i it-branchen.

"Der er afsat et meget stort beløb til den her kampagne. Størrelsen er ikke helt veldefineret endnu, men det bliver bestemt dyrt. Det er både os, Dansk Erhverv og virksomhederne selv, der skal spytte i kassen," siger Jakob Lyngsø.

Erfaringer viser, at mange unge ganske enkelt ikke ved, hvad det vil sige at arbejde med it. Men de bliver positivt indstillet, når de hører mere om branchen.

De unges spørgsmål

Kampagnen skal også gribe fat i de ældre elever. En storstilet indsats for at rekruttere rollemodeller i branchen er allerede i gang. Rollemodellerne skal holde foredrag på gymnasier og lignende.

"De skal fortælle, hvorfor de valgte den uddannelse, de valgte, hvordan blev de ansat, hvad er det for nogle udfordringer, de får i jobbet og hvad jobbet går ud på. Forhåbentlig kan de signalere, at det er dødspændende at arbejde i it-branchen," siger Jakob Lyngsø.

Han understreger, at det ikke har været svært at få virksomhederne til at afgive mandskab til opgaven selv i et presset arbejdsmarked.

"Vi har diskuteret det her gennem lang tid i branchen, og har en 100 procent enig medlemskreds, der siger vi skal bruge alle vores kræfter på at få nogle unge mennesker til at vælge it-uddannelser," siger Jakob Lyngsø.

Der er allerede fundet 40 rollemodeller, og Jakob Lyngsø regner med, at det tal vil vokse i fremtiden.

"Vores erfaring fra it-natten viser, at de unge har mange spørgsmål de gerne vil have besvaret," siger Jakob Lyngsø.

Om den opgave kan løftes ligeså godt af de omrejsende rollemodeller vil vise sig, når de første 15 gymnasier landet over får besøg af dem. Arbejdet med at få virksomhederne til at oprette praktikpladser til folkeskoleelever er også i fuld gang.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S