Cybercity lukker forsikrings-site uden varsel

Cybercity har lukket for forsikringsmæglerfirmaet FPR's hjemmeside uden varsel. Forklaringen fra Cybercity er, at man ikke har medarbejdere, der arbejder uden for normal arbejdstid.

Artikel top billede

Det er frustrerende tider for forsikringsmæglerfirmaet FPR Forsikringsmægler A/S.

Ikke mindst for it-afdelingen, som i går morges kunne konstatere, at internetforbindelsen fra Cybercity pludselig var borte. Og det har den været siden.

"Kunderne begyndte at ringe til os, fordi de ikke kunne komme ind på vores hjemmeside. Vi kontaktede vores internetudbyder," fortæller it-chef Morten Ravn-Jensen.

Her fortalte supportafdelingen ifølge ham, at Cybercity ganske rigtigt havde lukket for forbindelsen i dag mellem klokken 10.00 og 20.00.

"De var ved at lave noget på den ene central, og havde lukket en del af centralen ned. 'Vi har ikke personale, der gør sådan noget uden for normal arbejdstid', sagde de," fortæller it-chef Morten Ravn-Jonsen.

Ingen betjening

Morten Ravn-Jonsen er ærgerlig over ikke at have fået noget at vide.

"Jeg kan acceptere, hvis noget er gået i stykker. Men en planlagt ændring midt i normal åbningstid, skal vi have besked om. Det skal vi ikke opdage selv," siger han.

Virksomhedens mail er nede, og FPR sendte igår en medarbejder hjem, som skulle have lavet løn.

FPR's kunder er især bagere, slagtere og vinduespudsere, der laver helbredsforsikringer via websitet. Men det har de altså ikke kunnet gøre i går.

Stabilt og hurtigt net?

I FPR's aftale med Cybercity står der, at internetforbindelsen henvender sig til såvel større som mindre virksomheder, der har behov for en driftssikker adgang til internettet.

"Stabil og hurtig internetadgang af høj kvalitet. Cybercity prioriterer oppetid og overvågning af et netværk højt, hvilket er yderligere med til at sikre et stabilt og pålideligt produkt," læser Morten Ravn-Jonsen op af sin aftale.

"Hvis man planlægger en ændring, der varer otte timer midt på dagen, er det jo ikke et stabilt og hurtigt net," konkluderer han.

Som at slå i en dyne

Lukningen af internetforbindelsen er især kritisk for virksomheden på denne tid af året, forklarer han.

"Det er en meget kritisk periode for os. Mange fornyr deres forsikringer op til årsskiftet. Vi har 20-30 vigtige kunder, som vi servicerer via vores hjemmeside.

Det kan da ikke være rigtigt, at de bare trækker stikket," siger Morten Ravn-Jonsen.

FPR har ikke endnu overblik over, hvad dagen har kostet i kroner og ører.

FPR har hele dagen forsøgt at komme i kontakt med en ansvarlig i Cybercity, men kommer ikke videre end til receptionen.

Selskabets site er fortsat lukket onsdag formiddag.

"At komme igennem til de ansvarlige er ligesom at slå i en dyne," siger Morten Ravn-Jonsen.

Han blev dog stillet i udsigt, at han ville modtage et såkaldt lederopkald fra Cybercity inden for otte timer.

Lederopkaldet kan Cybercity formentlig spare sig.

FPR har allerede kontaktet TDC for at flytte virksomhedens internetforbindelser.

Overfor Computerworld lover Cybercitys pressechef, Peter Glüsing, at undersøge sagen.

”Det er klart utilfredsstillende for den pågældende kunde. Vi vil arbejde målrettet for at få løst det her hurtigst muligt," siger han.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S