Rygter svirrer efter Blu-ray-chok

Warners beslutning om at droppe HD DVD til fordel for Blu-ray til high definition-film har sat gang i rygterne i elektronikindustrien.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Offentliggjort umiddelbart før Consumer Electronics Show lagde beslutningen et eneste spørgsmål i hovedet på tusinder af insidere fra branchen på vej til messen i Las Vegas: Er det muligt, at krigen over fremtidens dvd-format er forbi?

Siden begge formater blev søsat, har de været fanget i en kamp, der har tvunget nogle af branchens største virksomheder indenfor forbrugerelektronik i konfrontation med hinanden.

Sony, Panasonic, og Samsung har understøttet Blu-ray, mens Toshiba, Microsoft, og Intel har været hovedstøtterne bag HD DVD.

Vanskeligt valg

Kampen deler også Hollywood og har efterladt forbrugerne i et vanskeligt valg:

Deres yndlingsfilm er sandsynligvis fordelt mellem de to formater, og der er risiko for, at den afspiller, de køber, vil blive ubrugelig. Resultatet har været, at forbrugerne har holdt sig væk, som salgstallene har vist.

Warners beslutning vil give Blu-ray en fordel i forhold til indhold.

Den betyder også, at fem af de syv store Hollywoodstudier nu støtter Blu-ray, mens kun to, Paramount og Universal, støtter HD DVD.

Tilkendegivelsen fra Warner har bestemt lavet kuk i CES-planerne hos HD DVD Promotion Group.

Inden for få timer efter tilkendegivelsen aflyste promoveringsgruppen sin planlagte nyhedskonference søndag aften samt de efterfølgende medieinterviews ved CES.

Warner kom ind på formatkampens påvirkning på forbrugerelektronikindustrien i en meddelelse, der bekendtgjorde selskabets beslutning.

"En situation med to formater har ført til forvirring hos forbrugeren og ligegyldighed overfor high definition, hvilket har afholdt teknologien fra at opnå massetilslutning og fra at blive den vigtige indtægtskilde for industrien, som den kan blive," skriver Kevin Tsujihara, formand for Warners afdeling for hjemmeunderholdning, i meddelelsen.

Om kampen virkelig er forbi eller ej, har vi endnu til gode at se.

Ganske overrasket

Toshiba meddeler at være "ganske overrasket" over tilkendegivelsen fra Warner, som kom "på trods af det forhold, at der foreligger adskillige kontrakter mellem vores to virksomheder om at støtte HD DVD."

"Vi vil afveje indvirkningen denne bekendtgørelse kan have på de andre HD DVD partnerselskaber og evaluere potentielle næste skridt. Vi forbliver tro mod vores overbevisning, at HD DVD er det format, der er bedst egnet til forbrugernes ønsker og behov," skriver Toshiba i en meddelelse.

For nogle markerer Warners beslutning enden af formatkrigen.

"Jeg tror, kampen er slut. HD DVD har tabt. Det er virkelig game over for Toshiba og de andre producenter," siger Robin Harris, analytiker hos Data Mobile Group.

"Grundlæggende handler det ikke om teknologi. Det handler om distribution, om marketing, om indhold, og Blu-ray har været førende i kampen om indhold længe. Jeg forstår ikke hvorfor, Toshiba bliver ved at hælde penge i, men nu er det på tide at stoppe."

Harris krediterer Sonys inkludering af Blu-ray i PlayStation 3 som værende en af de afgørende beslutninger for Blu-rays sejr i formatkrigen.

"Jeg tror Sonys geniale træk, et af de eneste, selskabet har foretaget i denne sag, var at putte Blu-ray i PS3’en," siger han.

"Selvom PS3’en ikke har solgt så godt i konsolkrigen, så har den været en succes som platform for distribution af Blu-ray, og jeg tror, at det var, hvad der gav Blu-ray det sidste skub mod toppen."

Denne ros kommer netop, som Sony endelig er begyndt at øjne stigende salgstal efter et langsomt år.

Ironisk nok er virksomheden ofte blevet kritiseret af analytikere og medierne netop for at inkludere Blu-ray i PS3’en, da dette var med til at give den høje pris, som afskrækkede mange forbrugere fra at købe HD-spilkonsoller.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job