Motorolas indtjening falder med 84 procent

Motorolas indtjening hamrer nedad, efter selskabet har valgt at tage den økonomiske kindhest på én gang i kølvandet på topchef Ed Zanders exit.

Motorola fortsætter sin nedtur med et markant fald i indtjeningen på hele 84 procent i selskabets fjerde kvartal.

Det sker, efter selskabet i begyndelsen af december satte topchef Ed Zander på porten på grund af manglende indfrielse af de forventede resultater.

Nedturen er imidlertid ikke slut endnu, lyder det fra det amerikanske selskab, der varsler regulære tab i selskabets første regnskabs-kvartal.

Halv milliard kroner

Motorola meddeler, at selskabets nettoindtjening i dets fjerde regnskabskvartal landede på godt en halv milliard kroner. I samme kvartal et år tidligere tjente selskabet godt 3,1 milliarder kroner.

Den markante nedgang skyldes dog ifølge selskabet en række engangsudgifter i forbindelse med blandt andet fyringer, afskrivninger og forskellige retstvister.

Motorola solgte 40,9 millioner mobiltelefoner i kvartalet. I samme kvartal året før solgte selskabet 65,7 millioner telefoner.

Det er efterhånden almindeligt kendt, at Motorola kæmper for at komme på ret køl, efter selskabet forsømte at udvikle en opfølger til mobil-successen Razr.

Det har betydet, at hovedkonkurrenten, finske Nokia, nu sidder på en global markedsandel på 40 procent, ligesom Motorola har mistet sin position som verdens næststørste mobilproducent til Samsung, der fortsat har vind i sejlene.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere