Sådan bruger du dit SAP-system rigtigt

Kun de færreste virksomheder benytter SAP-systemernes standardfunktionaliteter godt nok. Ved at bruge specialtilpassede systemer øges både udviklings- og supportudgifterne unødigt.

Artikel top billede

Foto: Amy Walters/iStockphoto

Computerworld News Service: Det lykkes stadig ikke for de fleste af de virksomheder, der bruger SAP, at udnytte erhvervsplatformen til dets fulde potentiale ved at gøre bedre brug af deres SAP-systemers standardfunktionalitet, viser en undersøgelse fra it-konsulentenbureauet West Trax.

Bureauet, som specialiserer sig i at hjælpe virksomheder til at få mere ud af deres SAP-systemer, siger, at dets sidste cost/benefit-analyse af virksomheders brug af SAP viser, at en meget høj andel af den tilgængelige funktionalitet stadig er uudnyttet i de forretningsområder, hvor der bruges standard SAP-transaktioner.

I stedet bruges specialtilpassede systemer i mellem 20 og 40 procent af transaktioner. Det giver en betydelig udviklings- og supportudgift for slutbruger-organisationer, der i mange tilfælde kunne undgås.

Og undersøgelsen viser også, at mange sådanne specialtilpassede systemer bliver brugt 'sjældent eller aldrig'.

Øger ricisi

"At understøtte denne overflødige kode genererer væsentlige faste omkostninger i forhold til udgifter til vedligeholdelse, hardwarekrav, tid og evner," udtaler West Trax.

"Det øger samtidig risici, udgifter og arbejdsbyrde i projekter såsom opgraderinger, sammenlægninger, virtualisering og outsourcing."

Ifølge West Trax er det første skridt, mange it-chefer bør tage, at klarlægge en grundlinje af den aktuelle systemanvendelse og optimeringsniveauer for at få styr på deres egne organisationers SAP-brug.

"Informationscheferne i mange organisationer er uvidende om, hvor ofte standard og specialtilpassede transaktioner i deres systemer bruges," udtaler bureauet.

"Det resulterer i, at de er ude af stand til at sætte præcise tal på og udnytte de væsentlige værdier og fordele, der kunne være ved systemoptimering i løbet af et større projekt."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S