19-21

Tilbage til artiklen: Her er alle tiders 25 største teknologiske flop

19. Gnu Hurd

Da Richard Stallman lancerede Gnu-projektet i 1983, var hans mål at skabe verdens første gratis operativsystem, kernel, værktøjer, applikationer, dokumentation - det hele.

Det gode var, han ikke startede i baglæns rækkefølge. 25 år efter er der stadig ingen kernel.

The Hurd var navnet til kernen. Den skulle have været Free Softwares krone på værket. I stedet blev den en forløber for fælles udvikling af software, der går galt. Ærgeligt, det ville have været rart med en gratis os-kerne til alle.

20. Copland

Nogle fejltagelser kan gøres gode igen. Og det er sandt, at Mac OS X er et imponerende operativsystem. Men tænk på hvor meget længere Apple kunne have nået, hvis de havde leveret deres næste generation af operativsystemet, som deoprindeligt havde tænkt sig i 1995.

Copland var tænkt som den moderne afløser til det originale Mac OS, men flere års interne stridigheder havde plaget Apples udviklingsafdeling. På trods af deres overlegne talenter blev det klart, at Apple ikke selv kunne modernisere MAC OS.

I stedet købte de Steve Jobs NeXT OS og brugte det som udgangspunkt for Mac OS X, der blev udsendt i 1999. Ironisk nok efter Steve Jobs havde forladt Apple efter politiske stridigheder et årti tidligere.

21. Push teknologi

I 1992 fik PointCast en lys idé. Hvorfor ikke gøre det muligt at se aktiekurser, overskrifter og anden information i realtime uden at skulle browse på internettet? I stedet skulle PointCast pushe informationen direkte til computeren dagen lang.

Ideen spredte sig blandt en hord af kopister. Desværre var der ingen, der tog højde for, hvor meget det ville belaste det den gang meget træge internet.

De netværksansvarlige forbød brugen af klienten, og de modem-tilsluttede hjemmebrugere stejlede over de reklamer, der kom sammen med sportsresultaterne.
News Corp. tilbød at købe PointCast for 450 millioner dollars. To år senere, da push-bølgen var ebbet ud, blev firmaet solgt for 10 millioner dollars.

Oversat af Bo Madsen.

Tilbage til artiklen: Her er alle tiders 25 største teknologiske flop
Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS