E-handelsprisen: De er landets bedste net-købmænd

Årets fem nominerede til e-handlens købmandspris viser, at når bare man er dygtig nok, så er der penge at hente via nethandel i alt fra tele over bøger, pizzaer, vvs-artikler til kontakttjenester.

Artikel top billede

E-handelsprisen 2008: Salget af varer og tjenester over internettet er med en omsætning på 22 milliarder kroner i Danmark vokset så meget, at der er god plads til at boltre sig for de virksomheder, der satser på at få en god forretning ud af internettet

Og når man ser på de fem online forretninger, der er nomineret til at modtage årets e-handelspris for godt købmandskab, er det også åbenbart, at det kan lade sig gør at banke en rentabel online-forretning op inden for alle områder.

Tag bare mobilselskabet Telmore.

Siden iværksætteren Frank Rasmussen i 2000 udfordrede de store etablerede teleselskaber med sin innovative forretningsmodel og effektiv brug af it og onlinekanalen, er Telmore bare vokset og vokset.

I dag står det nu TDC-ejede Telmore for imponerende 25 procent af samtlige Dankort-transaktioner på nettet og tjener samtidig gode penge.

I en helt anden boldgade har Danmarks største datingportal – Dating.dk – udviklet sig en særdeles rentabel forretning over årene.

I de seneste år har Dating.dk tjent 12-15 millioner kroner om året. Det er det Viborg-baserede selskab Freeway, der står bag den succesfulde datingsite.

Der er også Freeway kroner i en anden af de nominerede til købmandsprisen: Online fastfood bestillingssiden Just-Eat.

FORTSÆTTES

Største af sin art herhjemme

Med omkring 950 danske pizzeriaer og andre restauranter tilknyttet Just-Eat online-bestillingsservice, er selskabet suverænt det største af sin art i Danmark.

På på andre markeder – Storbritannien, Holland, Sverige og Island – er Just-Eat efterhånden også godt repræsenteret.

Der ekspederes omkring 40.000 måltider om dagen via Just-Eat, og forretningen kører godt med millionoverskud.

I USA har de Amazon.com, i Danmark har vi Saxo.com.

Sammenligningen med den amerikanske internetpioner er naturligvis uretfærdig, men at den lille danske internetboghandel er nomineret til købmandsprisen viser, at der efterhånden også er kommet gang i det danske marked.

Støt fremgang

På mange udenlandske markeder står nettet for omkring 20 procent af handlen med bøger, mens tallet kun er lidt over det halve i Danmark.

Der er dog støt fremgang, og det betyder, at Saxo.com nu også kan tjene penge.

Gider man ikke bruge lørdag formiddag i det lokale byggemarked for at købe en ny vandhane eller andet vvs-udstyr, ville det være rart at kunne bestille det over nettet.

Det var udgangspunktet da brødrene Martin og Michael Munkholt fra Munke VVS og Blik fra Tranbjerg ved Århus i 2004 åbnede onlineforretningen Lavprisvvs.dk.

Det viste sig at være en god ide, da der var overskud i forretningen allerede året efter. Siden er de gode resultater fulgt op, hvilket gør dem til nomineret i kampen om købmandsprisen.

Vinderne i e-handelsprisens 8 kategorier offentliggøres torsdag den 27. marts på den store e-handelskonference og prisfest på Radisson SAS Falconer Hotel.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil